sub

Információk, érdekességek

Így tanítsd a gyereket rendesen fogat mosni!

2017. június 19.

Babakortól kezdve szájápolásra kell nevelnünk a kicsit, mert könnyedén megtagadhatja a fogmosást, ha nem vagyunk következetesek!  

 

- Anya! Utálok fogat mosni! Nem mosok fogat és kész! - mondja Marci és a győztesek mosolyával vonul ki a fürdőszobából. Az óvodában könnyen le lehet bliccelni a fogmosást, már ahol odafigyelnek arra, hogy a gyerekek az étkezések után megfelelően ápolják a fogaikat. A családban pedig igen nehéz dolga van a szülőnek, ha konzekvens akar maradni. Amint megjelennek az első fogak, meg kell kezdeni azok rendszeres tisztítását. A fogmosás célja a fogszuvasodás és az ínygyulladás megelőzése. A tejfogak szuvasodása ártalmas a kisgyermek általános egészségi állapotára, károsan befolyásolja a rágást és a beszédet. 

Mikor bújnak ki az első fogak?

A kisbaba fogainak fejlődése már a születés előtt megkezdődik: mind a 20 tejfog csírája megtalálható az állcsontokban. Elsőként legtöbbször az alsó két metszőfog tör elő, körülbelül a születés utáni hatodik hónapban. A fogzás ideje alatt az íny érzékenyebbé válhat, hiszen a fogak előretörése duzzanattal, fájdalommal jár. Néhány apró "gyógymóddal" segíthet kisbabája rossz közérzetén, ha ínyét ujjára csavart tiszta, nedves gézzel masszírozza. Hűtött rágóka is segíthet enyhíteni a baba fájdalmait, mivel nyugtatja az érzékeny ínyt. 


Versenyport és súlyzós edzés gyerekeknek?

2017. június 11.

Köztudott, hogy a rendszeresen sportoló gyermekek kiegyensúlyozottabbak, koncentrációs képességük javul, s jobban teljesítenek az iskolában. A sport javítja a szívműködést és a légzés hatékonyságát, ezáltal nő a gyermek állóképessége is…

Azt azonban kevesebben tudják, hogy rendszeres mozgás hiányában jelentősen megnő a különféle tartáshibák (hanyagtartás, előrehelyezett fejtartás, SMS-nyak) és a gerincferdülés kialakulásának esélye, amelyek a későbbiekben komoly mozgásszervi betegségekhez vezethetnek.

A gyermekkori mozgás hiánya jóvátehetetlen kárt okoz a csontrendszernek is. Csontjaink a rájuk ható különféle erőhatások következtében erősödnek, sőt vastagságbeli növekedésüket is a terhelés segíti elő. A csonttömeg ugyanakkor csupán 25-30 éves korig nő, ezután egy darabig egyensúlyban vannak a felépítő- és lebontófolyamatok, majd idősebb korban egyre inkább a lebontás válik hangsúlyossá. Minél nagyobb csonttömeget érünk el gyermek- és fiatalkorban, annál hosszabb ideig tart a csontszövet lebontása, azaz annál kisebb a csontritkulás kialakulásának esélye. Mozogni tehát kötelező, de vajon mit, mikor és hogyan?

Szabadidős vagy versenysport?

Tévhit, hogy a gyermeknek/serdülőnek feltétlenül szüksége van arra, hogy versenysportot űzzön. Elegendő, ha rendszeresen kiegyensúlyozott, harmonikusan terhelő és változatos mozgásokat, mozgásformákat végez. Szabadidős vagy hobbisportként szinte bármilyen sportágat választhatunk már gyermekkorban is, azonban érdemes odafigyelni arra, hogy a mozgás változatos legyen. Nem csak azért, hogy ne unja meg a gyermek.
Az egészséges és harmonikus fejlődéshez többféle terhelésre – állóképesség- és erőfejlesztésre, a hajlékonyság növelésére, egyensúly- és koordinációfejlesztésre – van szükség.


Valóban nem akar cukrot enni? Nem lesz egyszerű dolga!

2017. június 11.

Nagyon sok esetben az ember cukormentesen próbál étkezni az egészséges táplálkozás jegyében. Ráadásul, ha az ember még olyan betegséggel is kénytelen együtt élni, mint az inzulinrezisztencia, akkor kiemelten fontos, hogy pontosan tudja, miben van cukor, mit kell kerülnie, és mivel érheti el az édes ízhatást a cukor nélkül. Mindemellett sokszor keveredik a cukormentes és a szénhidrátmentes étkezés kifejezése. Hogy mire jók a szénhidrátok, miben találhatóak meg, szükséges-e hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket fogyasztani arról Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa beszélt.

A szénhidrátok

A szervezet egyik legfontosabb energia forrásai a szénhidrátok. 1 gramm szénhidrát elégetése 4,2 kcal energia felszabadulással jár. Forrásai elsősorban a gabonák, a hüvelyesek, a gyümölcsök, de a tejtermékekben is megtalálható kis mennyiségben, tejcukor formájában. A szénhidrátok cukoregységekből épülnek fel, és ezek száma alapján soroljuk őket egyszerű, vagy összetett szénhidrátok közé. Az egyszerű szénhidrátokra az jellemző, hogy viszonylag gyorsan tudja hasznosítani a szervezet, ezért gyors vércukorszint emelkedést okoznak, ami nagy inzulinválasszal is jár. Az összetett szénhidrátok lebontása már több munkát igényel, ezért kevésbé okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést. Az energia bevitel közel 50%-át javasolt szénhidrátokból fedezni.

A cukor

A köznyelvben cukor szó alatt a szacharózt értjük, ami tulajdonképpen egy kettős szénhidrát. Két molekularész alkotja: egy glükóz (=szőlőcukor) és egy fruktóz (=gyümölcscukor). Szacharóz lehet cukorrépából előállított répacukor, cukornádból előállított nádcukor és juharfa nedvéből nyert juharszirup. Az összenergia bevitel maximum 10 %-a lehet hozzáadott cukrot tartalmazó a WHO ajánlása alapján, de mivel szénhidrátokhoz más forrásból is hozzá lehet jutni, ezért teljesen ki is lehet zárni az étrendből a hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket. Egy inzulinrezisztenciás vagy cukorbeteg számára pedig az egyik legfontosabb étrendi javaslat a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek kerülése, és helyettük lassan felszívódó, összetett szénhidrátok fogyasztása.


A vírustól félünk, de a baktérium öl meg - Természetes antibiotikumok a túlélésért

2017. május 03.

A legtöbben a vírusoktól félünk, s a fertőzésekre gyakran rámondjuk, hogy ez egy vírus. Rettegünk tőlük, egyesektől összeomlunk, miközben nem is tudjuk, hogy az igazán nagy veszélyt a baktériumok jelentik szervezetünkre. Megdöbbentő tények és adatok! Tájékozódj, hogy ellenállj! 

Miért kelthet nagyobb aggodalmat?
A legtöbb vírussal szemben a szervezet hatékonyan képes fellépni, néhány nap alatt elmúlnak, ha hosszú lefolyásúak is, átsiklik felettük a szervezet, s az élet megy tovább. Az egyetlen, amire figyelni kell, az immunrendszer megerősítése! Miért?
Mert, ha nem teszed, felülfertőződsz, na persze nem vírussal, baktériummal.

A legtöbb náthát vírusnak gondoljuk, pedig az influenza, ami valóban rettentő nehéz a testnek, csupán 3 napot jelent a szervezetednek, ellenben ha felülfertőződsz, akkor lesz igazán izgalmas a buli két hét lázasan, fetrengve. Honnan tudhatod? A nátha elején az orrváladék vizes, átlátszó, ez még vírus, amikor sárgászöld, sűrű, és fáj tőle a fejed, már késő.

A hagyományos orvoslásban erre antibiotikumot alkalmaznak, csakhogy a vírus első fázisában ez teljesen felesleges, így az immunrendszered és a flórád, a beléd nyomott gombáktól tovább gyengül. Mikor kell viszont? Amikor erősen felülfertőződtél. Ugyan nem túl egészséges, de sajnos muszáj, ugyanis sokszor a több hetes láz, a kimerültség, a szervezetet jobban károsítja magánál az antibiotikumnál.

A legtöbb antibiotikum azonban szörnyű mellékhatásokkal is járhat, ráadásul feleslegesen, mivel egy idő után nem hatékonyak.

 


Gyógyítsd magad a színekkel - csakrák

2017. április 23.

A színekkel való gyógyítás lehetőségeit tovább gazdagítja a csakrák és a szivárvány színeinek megfeleltetése, hiszen a csakráknak egyrészt a színekhez hasonló, összetett jelentéskörük van, másrészt az ember energiaközpontjai lévén elsődlegesen rezonálnak a színekre. 

Hogyan hatnak ránk a színek? A cikk első részéért kattints ide >>

A színekkel való gyógyítás és önismeret lényege, hogy figyeljük önmagunkat és a színekhez való, változó kapcsolatunkat. Önkéntelenül is  azt a színt választjuk a lakberendezésben, az öltözködésben, a mindennapi használati tárgyakban, de gyakran még az étkezésben is, amelyiknek a fiziológiai hatása, minősége számunkra éppen szükséges.

Színek egyszerű használata a hétköznapokban
A kiválasztott színt több szinten is használhatjuk mindennapi életünkben. Választhatunk ilyen színű ételeket, italokat, átfesthetjük szobánk falát, beszerezhetünk színes használati tárgyakat vagy ágyneműt, viselhetünk ilyen színű ruhát, belemerülhetünk színes képek, mandalák szemlélésébe, de mi magunk is festhetünk festményeket az adott színnel. Használjuk a fantáziánkat és kövessük a belső útmutatást ennek tekintetében!

 


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...88