sub

Információk, érdekességek

Az immunrendszer erősítéséről

2021. november 08.

Az őszi–téli időszakban a nem megfelelő táplálkozáson, a mozgásszegény, túlhajszolt, stresszes életmódon kívül a hideg, szeles időjárás, átfázás is csökkenti az immunrendszer aktivitását és működőképességét. Mivel és hogyan tudnánk az immunrendszerünket erősíteni?

1. Együnk jót, jókor!

Első és legfontosabb a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás: A halakat, fehér húsokat kell előtérbe helyezni, javasolt az édességek fogyasztását minimalizálni és a mindennapos zöldség- és gyümölcsbevitelt megvalósítani. A téli időszakban számos vitamin, illetve ásványi anyag pótlása segíti az immunrendszer működését, idesorolható: A-, C-, D-, E-vitaminok, illetve a szelén és a cink, melyek természetes formában (zöldségek, gyümölcsök, méz, propolisz, méhpempő) a szervezetbe juttatva, jobban felszívódnak.

2. Alkalmazzuk a probiotikumokat!

Mivel az emberi immunrendszer mintegy 80%-a a bélrendszer nyálkahártyájában található, a szervezet legnagyobb kiterjedésű immunológiai szervének tekinthető. Probiotikumok – kedvező hatású bélbaktériumok – bevitelével fokozható az immunrendszer védekezőképessége, így hatékonyan megelőzhető, illetve enyhíthető a felső légúti betegségek lefolyása is.

3. Mozogjunk!

A szervezet védekezőképességének fokozására szolgál a rendszeres testmozgás is. Aerob jellegű mozgás javasolt heti 2-3 alkalommal 20-30 perc időtartamban. Minden mozgásforma optimális, különösen amit a szabadban végezhetünk nappali fénynél. A rendszeres mozgás nemcsak a testet, a lelket is felfrissíti. Az érzelmi egyensúly pedig nélkülözhetetlen a betegségek megelőzésében.

Ami még segíthet

Liofilizált légúti betegségeket okozó baktériumokat tartalmazó készítmények: a visszatérő alsó és felső légúti megbetegedések megelőzésére alkalmazhatók gyermekek, illetve felnőttek részére. Erősítik a szervezet természetes védekezőmechanizmusát és ellenálló képességét a légúti fertőzésekkel szemben.

  • Fitoterápia: növényi immunstimulánsok alkalmazása, melyek közül a legismertebbek:

Echinacea purpurea és angustifolia (Bíbor és keskenylevelű kasvirág) gyökerét vagy az egész növényt használják fel, melyekből alkoholos kivonatot készítenek. Gyermekek számára az alkoholmentes forma is kapható.

Grépfrút a magjában és gyümölcshúsában található bioflavonoidoknak köszönhetően természetes antibiotikumként, vírus- és gombaölő szerként tartják számon. Az alkalmazása – a gyógyszer-metabolizmusban leginkább érintett enzimrendszer gátlása miatt – számos gyógyszerrel (pl. bizonyos vérnyomáscsökkentőkkel és koleszterinszint-csökkentőkkel) együtt kerülendő.

A növényi immunrendszer-serkentők hatékonyan alkalmazhatók a meghűlés első tüneteinek jelentkezésekor, illetve megelőzés céljából.

  • A homeopátiás készítmények is felhasználhatók az immunrendszer támogatására. A homeopátia természetes alapanyagokból készült, higított gyógyszerei olyan információt továbbítanak, melyek segítségével a szervezet öngyógyító folyamatai beindulnak. A megelőzés homeopátiás szerei között található, a fitoterápiában is ismert Echinacea, illetve komplex homeopatikumok. Megfelelően alkalmazva nincs mellékhatásuk; szedhetik születéstől kezdve kisgyermekek, kismamák és idősek is.
  • Védőoltás beadásával a szervezet immunrendszerét specifikus ellenanyagok termelésére késztetjük. Az influenza elleni védőoltások esetében évente készül új, a WHO előírásainak megfelelő antigéneket tartalmazó vakcina. A WHO javaslata szerinti rizikócsoportok oltása ajánlott és nagy jelentőségű az influenza szövődményeinek elkerülése érdekében.

Az erős immunrendszer 5 meghatározó összetevője

2021. november 08.

Fotó: gettyimages.com

A járványidőszak alatt még összetettebb és hatásosabb védelmet kell biztosítanunk immunrendszerünk számára. A jól bevált egészségmegőrző szokásainkról most sem szabad lemondanunk, de a megváltozott helyzethez kell igazítani őket. A legalapvetőbb immunerősító módszerekkel, mint a rendszeres táplálkozás, a folyadékbevitel, az otthoni mozgás, a pihenés és a kikapcsolódás most nemcsak a következő hetek vészelhetők át, hanem akár a tavaszi fáradtság is csökkenthető – tanácsolja a K&H gyógyvarázs program. 

Immunrendszerünk erősítése a vírushelyzet miatt most fokozottan szükséges, miközben a tavaszi fáradtság is a nyakunkon van. „Bár a mindennapjainkban hatalmas a változás, az egészséges életmód a jelenlegi körülmények között is fenntartható, sőt most kiemelten fontos. A rendszeres táplálkozásnak, a folyadékbevitelnek, a fittségi állapotunk fenntartásának legalább akkora szerepe van az immunerősítésben, mint a szórakozásnak és a közösségi élményeknek. Lemondások helyett olyan egészségmegőrző rutint kell kialakítanunk, amiben ezek az összetevők otthonunkban is megvalósíthatók” – nyilatkozta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója. 

Együnk jól, jót 

Otthon tudatosabban figyelhetünk a szervezetünk jelzéseire. A napi szintű ételrendelések vagy ingázás közbeni nassolások és készételek fogyasztása elkerülhető, hiszen otthon adalékanyagoktól mentes fogásokat készíthetünk, és azokat az új recepteket is kipróbálhatjuk, amiket eddig csak halogattunk. A megváltozott körülmények most új rendszert igényelnek: iktassunk be gyakoribb, de kisebb adagú étkezéseket. Otthon még a tápláló reggeli és vacsora is sokkal egyszerűbben megoldható: fogyasszunk minél több sovány húst, halat, hüvelyeseket, olajos magvakat, teljes kiőrlésű gabonatermékeket, és akár minden étkezés során zöldséget vagy gyümölcsöt. A szezonális finomságokból pedig könnyedén készíthetünk mártogatósokat vagy a sütőben ropogós chipset is. Így nem kell lemondanunk az egészséges élvezetekről, és a hűtő közelsége sem jelent majd kihívást a stresszes napokon.

Egy jelzés – 2 l 

A folyadékbevitel a legegyszerűbb, de mégis legfontosabb lépése az egészségtudatos életmódnak. Feszült állapotban sokszor elfelejtünk inni, ami dehidratáltsághoz, szédüléshez, fejfájáshoz is vezethet. Érdemes előre meghatározni a napi folyadékbevitelt víz, gyümölcslevek vagy tea formájában, a rendszeres pótlásról pedig akár a népszerű emlékeztető-mobilapplikációkat is segítségül hívhatjuk.


Erre ügyeljen, ha magnéziumot szed!

2021. október 14.

Az ajánlások szerint felnőtteknél a napi szükséges magnéziumbevitel 375 mg. Kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozással ennek a mennyiségnek az egésze, de legalábbis a jelentős része fedezhető.

Fotó: pixabay.comMikor van szükség plusz magnéziumra?

Plusz magnéziumbevitelt tesz szükségessé a fokozott izommunka, a gyakori stressz és nyugtalanság, a környezeti zajártalom, a várandósság, néhány betegség és számos egyéb élethelyzet. Ez magnéziumtartalmú gyógyszerek és étrend-kiegészítők formájában könnyen megvalósítható. Bár a magnéziumpótlásra szolgáló patikaszerek vény nélkül kaphatók, alkalmazásukkal kapcsolatban néhány dologra nem árt odafigyelni.

A készítmények egyetlen adagjának magnéziumtartalma nagyon eltérő lehet. Nehezíti az összehasonlítást, hogy a különféle szerek különböző formában tartalmazhatják a magnéziumot, például magnézium-laktát-dihidrát vagy magnézium-orotát sóként. A készítmények csomagolásán meg kell keresni azt, hogy az adott dózisú sótartalom mennyi magnéziumtartalomnak felel meg. A napi 375 mg bevitel ugyanis a „tiszta” magnéziumra, nem a só-formára vonatkozik.

  • A magnézium szedése általában kúraszerűen történik; négy–hat hétig történő alkalmazás általában már érezhető hatással jár.
  • A napi adagot célszerű a nap folyamán egyenletesen elosztva, két-három részletben bevenni. Ennek megfelelően a (bevont) tablettákból a napi adag több tablettát takar.

375 mg „tiszta” magnézium/nap

  • Jellemző mellékhatásként a híg széklet és a hasmenés fordulhat elő. Ez nem véletlen; elegendő csak arra gondolni, hogy sok esetben magnézium-só (keserűsó = magnézium-szulfát) tartalmú gyógyvizeket ajánlanak a patikusok a székrekedés kezelésére.
  • Az alkohol gátolja a magnézium szervezetbeni felszívódását és fokozza annak a kiürülését is. A magnézium szedésének ideje alatt az alkoholfogyasztás nem javasolt.

Erősítsük a porcfelszínt!

2021. október 11.

A szakember az úszást és a nordic walkingot javasolja jótékony hatású sportolási lehetőségnek.

Számos tabletta, csodakészítmény ígéri, hogy a termék beszedésével, elfogyasztásával visszaépül sérült térdünkbe az a kocsonyás anyag, amely a fájdalommentes járást teszi lehetővé. Szakember szerint azonban inkább a porcfelszín erősítéséért kell mindent megtenni, ha pedig fennáll a probléma, sajnos a legrosszabb esetben már csak a műtét segíthet.

A panaszmentes, kiegyensúlyozott élethez elengedhetetlen, hogy a csontok, az ízületek és az izmok hibátlanul működjenek együtt. Az idő előrehaladásával azonban a porccal borított csontvégek közötti ízületi résben található folyadék, illetve az ízületi porc összetétele is megváltozik, így végtagjaink nem tudnak súrlódásmentesen mozogni.

 Mi okozza a porc elvékonyodását?

  1. A porcfelszín gyengeségének és elvékonyulásának több oka is lehet: elsősorban genetikai tényezői vannak, örökölhetjük ezt a hiányosságot.
  2. Nem mindegy, milyen módon terheljük a lábunkat: O-, vagy X-láb esetében a láb belső-, vagy külső része nagyobb terhelést kap.
  3. A harmadik ok pedig, amely befolyásolhatja a porc és az ízületi résekben található zselés anyag minőségét, az extrém terhelés lehet.

Lehet segíteni a bajon!

A szakember szerint több lehetőség is kínálkozik a folyamat megelőzésére, lassítására, vagy gyógyítására, de az ízületi véget alkotó üvegporcot egyikkel sem lehet teljesen visszapótolni. Dr. Börzsei-Knoll Veronika ortopéd-traumatológus fontosnak tartja, hogy figyeljünk testünk jelzéseire és ne halogassuk a cselekvést.

A porckopás kezdeti tüneteit észlelve hatásos lehet olyan készítmény bevitele, amely csökkenti a panaszokat. Természetes gyulladáscsökkentő anyagok, mint például a kurkuma fogyasztásával, vagy porc előanyagok, mint például a glükozamin, MSN, kontroitin szulfát, illetve C-vitamin, szelén együttes bevitelével segíthetünk a panaszokon. Ezek szedését kúraszerűen javaslom, néhány hónap alatt megerősíthetjük a porcokat. Ha azonban valaki vérhigítót szed, kerülendőek a korábban említett készítmények, mert így lelassíthatja a vérhigítási folyamatot – fogalmazott Dr. Börzsei-Knoll Veronika lábsebész.

Azokban az esetekben, amikor még műtét nélkül is be lehet avatkozni az ízületek egészséges működésébe, nem a pihentetés, hanem a mozgatás jelenti a megoldást.  Az ízületi porcfelszín táplálása az ízületi folyadékok segítségével történik.

Amennyiben terhelés nélkül a porcfelszínek egymáson súrlódnak és elmozdulnak, ez a folyadék keringését és eljutását is biztosítani tudja. Jó példa erre a kerékpározás és az ellipszisgép. Ezek mellett a szakember az úszást és a nordic walkingot javasolja jótékony hatású sportolási lehetőségnek.


Változatos étkezéssel az egészségért

2021. október 09.

Fotó: 123rf.com

Nem is gondolnánk, hogy a naponta használt zsiradékoknak, liszteknek, tejtermékeknek mennyi egészségesebb, ízletesebb változata van. Az interneten megtalálható termékek közül mindenki kiválaszthatja az ízlésének, diétájának vagy egészségmegőrzéséhez szükséges alapanyagokat. Összeállításunkban csak néhány terméket emeltünk ki, de a lehetőségek tárházának csak kísérletező kedvünk vagy pénztárcánk szabhat határt. 

Olajok, zsírok

Évtizedeken keresztül a telített zsírsavakban gazdag, koleszterint tartalmazó zsírokat kiáltották ki egészségtelen ételnek, pedig az állati eredetű zsírok, az Omega-3  és Omega-6 források jótékony hatással vannak a szervezetünkre. A háztartásokban elterjedt napraforgó és olívaolaj mellett ma már sokféle ízesítés és összetevő között válogathatunk az üzletek és a webshopok kínálatban.

  • Feketecsalán (perilla) olaj: Hidegen sajtolt, az ázsiai konyhákban jobbára ezt használják főzésre. Immunerősítő hatása mellett gyulladásos megbetegedések esetében is ajánlják, főképp magas omega-3 zsírsav tartalma miatt.
  • Olajessimo: Esszenciális telített zsírsavakban gazdag, kiemelkedően magas olajsav tartalommal rendelkezik. Főzésre, sütésre is alkalmas (maximum 170 celsius fokig hevítve), de salátákhoz, öntetekhez is kiválóan alkalmas.
  • Sáfrányos szeklicemag olaj: Ételbe keverve jótékony hatása van az emésztőrendszerre, a vizelet és kiválasztó szervek erősítésére, de a szív- és keringési rendszerek  működését is segíti.
  • Kendermag olaj: A gyógyszeripar is használja, de az egészséges táplálkozásban is fontos szerepet tölt be. Főképp bőrbetegségek (kiütések, viszketegség stb.) kezelésére, ápolására ajánlott, de a benne levő nagy mennyiségű niacin (B3 vitamin) értágító hatású és fokozza a koleszterin kiválasztását.
  • Kókusz zsír és olaj: Felsorolni is nehéz jótékony hatását, de antibakteriális és emésztést segítő tulajdonságait érdemes kiemelni.  Fogyasztása serkenti az anyagcserét, javítja a pajzsmirigy működését. A kókuszolaj 92 százalékban telítetlen zsírsavakból áll, és egyéb növényi olajokkal szemben többször is – szűrés után – felhasználható. Sütés, főzés alatt hőstabil, a legmagasabb a füstpontja a többi olajhoz mérten, tehát magas hőmérsékleten sem indulnak el a káros oxidációs folyamatok.

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...125