sub

Információk, érdekességek

Édes vitaminbomba: a sárgadinnye!

2020. augusztus 14.

Fotó: pixabay.com

A sárgadinnyét gyümölcsként tartjuk számon, bár a tökfélék családjába tartozó zöldségféle.

Mindig édes illatú, egészséges héjú sárgadinnyét válaszszunk, semmiképp ne legyen puha, foltos, repedezett. Mielőtt behűtenénk, mossuk le róla a szennyeződéseket. A felvágott sárgadinnye csak hűtőszekrényben tárolható, a vágási felületet borítsuk be polietilénfóliával, távolítsuk el a magházat is, mert így tovább eláll.

A sárgadinnye önmagában, jégbe hűtve, felkockázva is tökéletes frissítő, de pohárkrém, fagylalt, smoothie, gyümölcssaláta formájában is kerülhet az asztalra.Gyümölcslevesnek, krémlevesnek turmixolva is készíthetjük, vegyíthetjük más gyümölcsökkel.

Ne csak édességként, kiegészítő fogásként gondoljunk rá! Édes íze jól párosítható a nyers, füstölt sonkával (pár mai, Serrano), a mozzarellával, csirkemellel, zöldségfélékkel, de halfilével és a tenger gyümölcseivel is. Töltött étel és hideg tésztasaláta egyik összetevője is lehet a sárgadinnye. A sárgadinnye héja tálalóedényként is szolgálhat gyümölcssaláta, sorbet, leves vagy bólé szervírozásakor.


A céklalé csökkenti a vérnyomást

2020. augusztus 11.

Fotó: gettyimages.com

Tíz higanymilliméterrel csökkenti a vérnyomást egy pohárnyi céklalé – erre az eredményre jutottak brit orvosok.

A pohár két és fél deciliternyi italt jelent. A bartsi és londoni egyetemek orvosai olyan alanyokon tesztelték a cékla hatását, akiknek magas a vérnyomásuk. Az adatok szerint a zöldség leve órákra lejjebb viszi a vérnyomást, sőt, még másnap is jelentkezik a hatása. Mindez a benne lévő nitrátnak köszönhető.

“Meglepődtünk, hogy milyen kevés nitrát elég ilyen jelentős hatáshoz” – idézte a BBC a vizsgálat egyik orvosát, Amrita Ahluwaliát.

A céklalevet ivók meglepődésének megelőzése végett hozzátette, hogy a vizelet rózsaszínűre színeződhet.

A nitrát a talajban fordul elő, a zöldségek a gyökérzetük révén szívják magukba, hogy jobban növekedhessenek.


Parancsoljunk megálljt a kalóriáknak

2020. augusztus 03.

Tippek, ajánlások annak érdekében, hogy könnyebben adjunk le néhány kilót ezen a nyáron.

Fotó: gettyimages.com1. Fogyasszunk sok gyümölcsöt, de korlátok közt maradva 

A gyümölcsök kétségkívül egészségesek, mivel bővelkednek vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban, melyek alapvetően fontosan szervezetünk számára. Tartalmaznak azonban cukrot is, ezért tanácsos korlátozni napi fogyasztásukat, beleértve a hozzáadott cukor nélküli kompótokat. Érdemes tudnunk, hogy a banán, szőlő, cseresznye és eper  a legkalóriadúsabb gyümölcsök közé tartozik. Ügyeljünk tehát arra, hogy ha fogyni akarunk, naponta csak egyszer fogyasszuk őket (és minden gyümölcsöt inkább uzsonnára, mint étkezés után).

2. Kerüljük a zsiradékban sütést 

Csirke, hal, burgonya… Ki ne fogyasztott volna belőlük sütve? Ha csak nehezen tudunk ellenállni a kísértésnek, jobb elkerülni ezt a hagyományos elkészítési módot, mert általában túl sok zsiradékot igényel. Legjobb példa erre a sült burgonya, melynek zsírtartalma 0,1  és 13gr/100 gr között mozog, ha olajsütőben (fritőzben) sütjük. Ami ajánlott: párolás, grillezés, forrólevegős sütés.

3. Csökkentsük a felvágottak/hentesáruk fogyasztását

Ezek a húskészítmények bővelkednek telített zsírsavakban, és sósak is. Ezért tanácsos csak kb. 2 hetente fogyasztani belőlük. Néhány példa a leginkább kerülendő fajtákra: húspástétomok és a zsírban eltett húsok. (40-50%-os zsírtartalomig terjedően), szárazkolbászok (akár 40%-nyi zsírt is tartalmazhatnak), libamáj (45%).

4. Ne fogyasszunk konzerv szószokat, salátaönteteket

Nyáron még gyakrabban készítünk különféle salátákat, natúr fehér hósokat, de ne vásároljunk hozzájuk készen kapható szószokat, salátaönteteket, mert tele vannak adalékanyagokkal, cukorral. Sokkal jobban tesszük, ha házilag készítjük őket, speciális receptek alapján, melyek segítenek megőrizni a vonalainkat.


Esszenciális olajok a fogyás elősegítésére

2020. augusztus 02.

Tudjuk-e, hogy lefogyhatunk az esszenciális olajok segítségével is? Ezek az olajok ugyanis többek közt segítenek a testzsír égetésével a túlsúly csökkentésében, így az egészséges testsúly megtartásában. Önmagukban vagy kombinálva, stimuláló, étvágycsökkentő előnyöket kínálnak, amelyeket kihasználhatunk, amikor ránk tör az evési vágy. Bizonyos olajok a többinél jóval hatékonyabban segítenek a zsírégetésben. Ezek közé tartozik a súlycsökkenés támogatására szolgáló  grapefruit, borsmenta vagy fahéj olaj.

Fotó: pixabay.comAz esszenciális „csodaolajok” azáltal hatnak, hogy elősegítik a test zsírégető képességét. A fogyás mellett pszichológiai téren is jótékony hatásúak, így azok belélegzése közvetlen hatással van a testre és a lélekre egyaránt. Ha enni vágyunk, amikor stressz ér minket, az esszenciális olajok hozzájárulhatnak gondolkodásunk/késztetésünk megváltoztatásához. Pl. a narancsolaj enyhítheti a rossz hangulatot, így kevésbé valószínű, hogy egészségtelen, hizlaló ételekkel próbáljuk magunkat felvidítani.

Grapefruit olaj a kalóriák égetéséhez

A grapefruit esszenciális olajról ismert, hogy elősegíti a zsírégetést. Egy kísérleten alapuló, japán tanulmány nemrégiben beszámolt arról, hogy a grapefruit olajok belélegzése csökkenti az étvágyat/evési vágyat, és segíti a testzsír lebontását. Ez a termogenézis növelése segítségével valósul meg, ami a kalória elégetését jelenti a testhő előállításához. A kísérlet résztvevői 15 percig, hetente háromszor lélegezték be ezt az esszenciális olajat, és az említett éhségcsökkentő hatás miatt kevesebbet ettek, majd egy idő elteltével leadtak súlyukból.

Amellett egy koreai tanulmány azt is  megállapította, hogy amikor a  menopauza utáni időszakban lévő nők hat hétig naponta masszírozták a hastájékot grapefruit és ciprus esszenciális olaj kombinációjával (hordozó-olajjal hígítva), csökkent náluk a hasi zsír, a derékméret és a narancsbőr (cellulit) mértéke.

Borsmentaolaj a vitalitásért, az emésztés javítására, az étvágy csökkentésére.

Egy másik hasznos olaj a borsmenta, amely természetes energizáló hatású. Esszenciális olajának belélegzése hozzájárul a tüdőkapacitás növeléséhez. Emiatt több oxigén jut a szervezetbe, és energikusabbnak érezzük magunkat. Miután kevésbé stresszes és nyugodtabb állapotba kerültünk, több kedvünk lesz ahhoz, hogy törődjünk a testünkkel, a súlyunkkal, a külsőnkkel…


Étrendváltás: a csökkenő nemi vágyon is segíthet

2020. július 31.

Fotó: gettyimages.com

Az élet kritikus időszakaiban nem ritka probléma, hogy különböző mértékben lankad a nemi vágy.  A hormonális rendszer egyensúlya és a libidó ébren tartása összefüggésben áll egymással. Mindkettőt befolyásolhatjuk többek közt táplálkozásunk kellő irányban történő megváltoztatásával.  Egyúttal a megfelelő étrend követése nyomán javíthatunk romló testképünkön, és növelhetjük magabiztosságunkat is.  Ami szintén kedvez a gyengülő szexuális vágy felélesztésének.

A nemi vágy (libidó) ingadozása gyakran megtörténik életünk különféle eseményeivel összefüggésben. De fokozhatjuk a szenvedélyes érzéseket többek közt azzal is, ha egyszerűen szerepeltetjük étrendünkben a nemi vágyat befolyásoló élelmiszereket. Amellett profitálhatunk táplálkozásunk módosításából hormonháztartásunk egyensúlyban tartása szempontjából is.

Mi okozhatja a nemi vágy alacsony szintjét?

Amikor stresszel teli napokat élünk meg, és feszültnek érezzük magunkat, mert pl. aggódunk a pénzügyeink miatt, veszekedtünk a partnerünkkel, egyszerűen kimerültünk a túl sok munkától, vagy ahogy napjainkban történik, járvány-veszélyhelyzet van, akkor aligha meglepő, ha lankad a nemi vágy. De van, akinél a nemi vágy alacsony szintje nemcsak időleges, hanem folyamatos problémát jelent.

Mindennek további oka lehet, ha olyan más tünetek is megjelennek, mint pl. az állandó fáradtság, nőknél a menstruációs zavar, puffadás, és könnyen lehet, hogy a hormonegyensúllyal is baj van. Szervezetünkben számos hormon működik, de hat közülük kulcsfontosságú lehet: az ösztrogén, progeszteron, tesztoszteron, kortizol, pajzsmirigy és inzulin. Egyik hormon sem működik elszigetelten, valamennyi kapcsolódik egymáshoz.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...215