sub

Információk, érdekességek

Tiroli burgonyakrémleves pirított zsemlekockával

2019. november 16.

Úgy mondod, krumpli, úgy írod, burgonya. Egy spéci krumplileves recept egyenesen Tirolból.  

Hozzávalók:
1 kg főtt burgonya
10 dkg vöröshagyma
2 dl tejszín
5 dl zöldségalaplé
só, bors, babérlevél
majoranna
20 dkg bacon

Elkészítése:
A kockára vágott bacon szalonnát megpirítjuk, hozzáadjuk a finomra vágott vöröshagymát, a főtt burgonyát. Felengedjük zöldségalaplével, dúsítjuk tejszínnel, ízesítjük a fűszerekkel, főzzük, kiforraljuk, tálaláskor pirított zsemlekockát teszünk a tetejére. A www.mitfozzunkma.hu ajánlásával érkezett hozzánk. 


Túl sok cukrot esznek a gyerekek

2019. október 31.

Fotó: 123rf.comFelmérések szerint a 2 és 18 év közötti fiatalok több cukrot fogyasztanak a WHO által javasolt, a teljes kalóriabevitel tíz százalékánál – közölte Antal Emese dietetikus.

A 2014-es Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat alapján a felnőttek cukorfogyasztása ugyanakkor az ajánlás alatt marad, mindössze 8-9 százalék.

A túlzott cukorfogyasztás miatt többek között kettes típusú cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegségek és elhízás alakulhat ki.

A barnacukor és a nádcukor nem egészségesebb, mint a kristálycukor, mert ugyanannyi energiát ad, helyettük inkább csökkentett cukortartalmú termékeket érdemes választani – hangsúlyozta a dietetikus.


Színek és ízek! Kora őszi gyümölcs- és zöldség-kavalkád

2019. október 31.

A késő nyári és kora őszi hónapokban is sok friss nyersanyagot kínál a természet.  A színes, ízletes gyümölcsök és zöldségek a klasszikus tápanyag-összetevők mellett más és más vitaminokat, egészségvédő antioxidáns bioaktív anyagokat tartalmaznak.

Fotó: pixabay.comKülönösen értékesek a színanyagokban gazdag piros, sötétzöld és mély-sárga színű termények, melyek mindenikéből kellene naponta egyet-egyet fogyasztani.  Mert minél többfélét eszünk, annál többféle táp és védőanyagot veszünk magunkhoz. Kisbabánk részére lehetőleg bió termesztésű és friss árút vásároljunk, és felbontás előtt alaposan mossunk meg mindent a banánt, a narancsot és a dinnyét is. A kiszáradás, a színek fakulása, a barnulás, a foltosodás valószínűsítik a flavonoidok bomlását, jelzik a fitovegyületek aktivitásának gyengülését, sőt a létrejött oxidálódott anyagok élettani hatása egyenesen károssá is válhat.

Gyümölcsöt éhgyomorra

A gyümölcs javítja az anyagcserét, elősegíti a salakanyagok kiürülését, méregtelenít, frissíti az izmok- és az agy működését, és ezáltal fokozza a szervezet ellenálló képességét. A gyümölcsök társítása, az ízek és színek sokfélesége mellett, az alkotórészek jótékony hatását is összesíti. A gyümölcsöket éhgyomorra vagy étkezések közben fogyasszuk, így érvényesül legjobban frissítő, tisztító, immunerősítő hatásuk. Az is helyes megoldás lehet, ha minden napra tervezünk egy tisztán gyümölcsöt tartalmazó étkezést.

Zöldséglé a legkisebbeknek

A zöldségek rákmegelőző, immunerősítő, gyulladáscsökkentő és béltisztító hatású magas rosttartalmú növények. Fogyasztásuk a fő étkezések részét képezve – zöldség lé, saláta, vagy zöldfőzelék formájában -, naponta szükséges a csecsemőkortól kezdve egészen életünk végéig. A kisbaba emésztőrendszere 6 hónapos koráig a zöldségrostot nem képes megemészteni. A kipréselt zöldség levét azonban igen, és vitaminitalként a gyümölcslevekkel azonos értékűnek tekinthető. Számukra a zöldséges főtt ételeket szükséges kiegészíteni más energia és tápanyagban – főleg fehérjékben – gazdagabb élelmiszerrel (hús, tojás, olaj, gabonaneműek, stb.).


A gyökérzöldségek gazdagsága

2019. október 29.

Fotó: 123rf.com

A gyökérzöldségek közé tartozó karógyökerek egy része régi ismerősünk, kedvelt alapanyagunk, mások napjainkban jönnek divatba. Gazdag ízviláguk, könnyű beszerezhetőségük, kedvező tápanyag-összetételük és – nem utolsósorban – kedvező áruk miatt érdemes minél gyakrabban beiktatnunk étrendünkbe ezeket a zöldségféléket.

Sárgarépa

A színét béta-karotin-tartalma határozza meg. Míg a nyers sárgarépából a béta-karotinnak csak 3%-a szabadul fel az emésztés során, ez az arány a megfelelő ételkészítés során (pépesítéssel, főzéssel, étolaj hozzáadásával) 39%-ra is emelhető. Egy közepes méretű, nyers sárgarépa több mint 5 mg béta-karotint tartalmaz. A karotinoidok antioxidánsként viselkednek, ezért – egyes kutatások szerint – a karotinban gazdag étrend csökkentheti bizonyos daganatok (tüdő-, bőr-, gyomor- és vastagbéldaganatok) előfordulásának kockázatát.

A sárgarépa kb. 88% vizet, 7% szénhidrátot, 1% fehérjét, 1% nyers rostot (3% élelmi rostot), 1% hamut és 0,2% zsírt tartalmaz. 

Élelmirost-tartalma 3,3 g, energiaszegény étrendben jól alkalmazható (energiatartalma 168 kJ/40 kcal).

Míg C-vitamin-tartalma mindössze 3–6 mg, K-vitaminban meglehetősen gazdag (13,2 μg).


Őszi-téli éléstár: Az immunbomba cékla - cukorbajra és gyors fogyásra!

2019. október 26.

A cékla az egyik legegészségesebb gumós zöldség. Gyógyító hatása már évszázadok óta ismert. Nézzük, mi mindent érdemes tudni róla!  

Kép: Tracy Lundgren / PixabaySzármazása: A Földközi-tenger környékén őshonos. Vad alakban Elő-Ázsia sztyeppéin is megtalálták, innen került Ázsiába, ahol elsősorban Indiában terjedt el. Itt nemcsak étkezésre, hanem gyógyításra is használták. A görögök és a rómaiak is ismerték, mint az ún. szicíliai répát és a II-III. században már termesztették és étkezésre felhasználták. Magyarországon a XVII. században vált ismertté és Lippai a vörös, sárga és fehér változatát írta le. A modern étkezési céklarépa fajtákat a XIX. és XX. században ismertük meg

Növénytani ismertetése: A libatopfélék családjába (Chenopodiaceate) tartozik. Kétéves növény. Gyökere karógyökér, mely mélyen a talajba hatol. 1-2 cm-es oldalgyökerei ennek két oldalán, átellenben helyezkednek el. Fogyasztható része a répatest, amelynek kialakulásában részt vehet a szik feletti és alatti szár, valamint a karógyökér. A szik feletti szár jelentéktelen. Tulajdonképpen csak a fejet képezi. A szik alatti szár a gömbölyű, a karógyökér pedig a hosszú répatestek kialakításában játszik döntő szerepet. A répatest alakja lehet gömbölyű, lapos vagy hengeres. A hús színe szerint lehetnek fehérek, sárgák vagy vörösek. A vörösek a legkedveltebbek, nálunk csak ezeket termesztik. Levelei az első évben tőlevelek, a másodikban szárlevelek. Szára a második évben képződik, virágot és termést is ekkor hoz.

Táplálkozási jelentősége: A cékla a növényi rostok közül nagyobb mennyiségben pektint tartalmaz.

A pektin jelentős vízkötő képességű, melynek köszönhetően lerövidíti a béltartalom áthaladásának idejét a bélcsatornában, megakadályozva ezzel a székrekedés kialakulását. A vízen kívül a bélcsatornában epesavakat, zsírsavakat és koleszterint is képes megkötni, így a felszívódásukat csökkenteni. A pektinre jellemző, hogy a vékonybélben gátolja a tápanyagok felszívódását, mely hatás kedvező cukorbetegség esetében, s mivel jótékonyan befolyásolja a szénhidrát anyagcserét, ritkábban fordulnak elő vércukor ingadozások. A fogyókúrás, energiaszegény étrendben is óriási szerepük van.

A vitaminok közül jelentős a folsav, B1 és B2 vitamintartalma, melyek segítik a növekedést, szükségesek a hámszövet, nyálkahártyák, idegek egészséges működéséhez. Fontosak a szénhidrát anyagcserében.

Az ásványi anyagok közül jelentős a kálium, nátrium és magnézium tartalma, melyek növelik az ellenálló képességet, szükségesek a szív, izmok, idegrendszer, agysejtek működéséhez. Fontos szerepük van méregtelenítésben, vérnyomás stabilitásában a pH és a vízháztartás egyensúlyában.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...199