sub

Információk, érdekességek

Egye magát nyugodtra!

2019. február 07.

A mai rohanó világunkban a stressz már szinte a mindennapok részévé vált. Bár teljes mértékben kiiktatni sajnos nem lehet, azonban vannak olyan praktikák, melyekkel közelebb kerülhet a nyugodtabb élethez. Dr. Bérczy Judit, holisztikus szemléletű endokrinológus elárulja, táplálkozással hogyan lehet ebben segíteni.  

Olajos magvak
Az olajos magvak nem csak finomak és egészségesek, de még a stresszt is csökkentik magas B-és E-vitamin tartalmuknak köszönhetően. Ezért ha idegesíti önt a főnöke, vagy a kollégái, kapjon elő egy kis pisztáciát, vagy diót, hiszen ezek pluszban még a vérnyomását is csökkentik! És plusz még egy jó hatásuk: a bennük található nagy mennyiségű cink a szexuális étvágyat is visszahozza!

Étcsokoládé
A csokit mindenki szereti, azonban sokan azt hiszik, a nassolása csak egy bűnös élvezet, pedig ha magas kakaótartalmú étcsokit fogyaszt, annak számos pozitív hatása van! Bár íze kissé kesernyés, viszont egy régebbi Nestlé kutatásból kiderült, hogy ha napi 4 dkg-ot fogyaszt, akkor 2 héten belül mérhetően csökkenni fog a stressz szintje. „Az étcsokoládé ugyanis komoly mennyiséget tartalmaz az olyan típusú flavonoidokból és antioxidánsokból, amelyek sokoldalúan támogatják az egészségünket és a jó közérzetet. Ráadásul kutatások megerősítették, hogy inzulinrezisztenciát mérsékelve, javul a stressz tűrésünk és kivédheti a cukorbetegséget is.”- mondja dr. Bérczy Judit.


Nem létezik egyetlen optimális emberi étrend

2019. február 01.

Nincs egyetlen optimális emberi étrend egy új kutatás szerint, amely mai vadászó-gyűjtögető közösségek étkezését vizsgálta, akik teljesen eltérő táplálékaik ellenére kitűnő emésztésnek örvendtek.

A táplálkozási szakértők régóta vitatkoznak azon, hogy létezik-e az emberi evolúció során kialakult optimális étrend – írta a The New York Times online kiadása.

Az Obesity Revierws című szaklapban megjelent tanulmány készítői több száz az ősi társadalmakhoz hasonlóan élő, mai vadászó-gyűjtögető csoport ételeit, szokásait, testmozgásának mennyiségét kutatta.

Azt találták, hogy minden csoport tagjainak kitűnő az emésztése, noha igen változatosak az étrendek, amelyeket követnek.

Vannak csoportok, ahol a kalóriák akár 80 százaléka is szénhidrátokból származik, mások főként hússal laknak jól. Közös vonásokat is találtak: szinte mindegyik népcsoport étrendje növényeken, húson és halon alapul, vagyis olyan anyagokon, amelyek tele vannak tápanyaggal.

Általában sokkal több rostot fogyasztanak, mint az átlagos amerikai. Szénhidrát-bevitelük legnagyobb része zöldségekből vagy keményítőtartalmú, alacsony glikémiás indexű növényekből származik, ami azt jelenti, hogy nincsenek hirtelen vércukor-ingadozásaik.
A cukorfogyasztás sem ritka náluk: a vadászó-gyűjtögető népek azonban leginkább méz formájában jutnak hozzá.


Alakítsuk át az étkezést!

2019. január 31.

Kevés mozgás, rossz táplálkozás és betegségek is okozhatják, ha a gyereknél ismétlődő hasfájás, ritka és fájdalmas székelés jelentkezik. A székrekedés gyakrabban fordulhat elő gluténmentesen étkező gyermekek körében. Ennek okait és kezelési lehetőségeit foglalta össze Rajcsik Enikő gyermek táplálkozási szakértő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

A fotók illusztrációi: pixabay.com

Mit nevezünk székrekedésnek?
Életkortól, étkezési szokásoktól és egyéni adottságoktól is függően lehetnek eltérések, de székrekedésnek nevezzük, ha átlagosan heti háromnál, vagy a korábban rendszeres alkalmaknál kevesebbszer van széklet. A székelés fájdalommal járhat, nehezen ürül, kemény, száraz, nagyméretű, a wc papíron kis vér is megjelenhet. A puffadás, teltségérzés miatt a gyermek közérzete rossz.

Rostszegény gluténmentes ételek
A rostok emésztetlen állapotban haladnak végig a bélrendszeren, ezáltal tisztítják, növelik a bélmozgást. A belek megfelelő működéséhez rostban gazdag táplálkozásra és bőséges folyadék fogyasztásra van szükség, így érthető, hogy a helyzet súlyosbodik, amikor a gluténmentes étkezés velejárójaként a teljes kiőrlésű gabonák lekerülnek az étlapról. A gluténmentes diétában elsődlegesen használatos a rizsliszt, kukoricaliszt, és a kukoricakeményítő, burgonykeményítő, GM búzakeményítő. Ezekre mind jellemző a magas szénhidrát-, és alacsony rosttartalom. Az előre csomagolt lisztkeverékek nagy része is keményítőkből áll, amik gyakran még hozzáadott cukrot is tartalmaznak. Emellett köretként is gyakori a rizs, burgonya, illetve a kukoricalisztből készült tészták fogyasztása.

Alakítsuk át az étkezést!
Léteznek magas rosttartalmú gluténmentes alaplisztek, melyekkel a pékáruk rosttartalma növelhető, fokozatosan vezessük be ezeket is a gyermek étrendjébe! Ilyen összetevők a köles, hajdina, cirok, barna rizsliszt, vagy maglisztek. Az is jó megoldás lehet, ha a korábban bevált, de alacsony rosttartalmú összetevőket tartalmazó recepthez útifűmaghéjat adunk, melynek tömegének több, mint a fele a rost tartalma. Használhatjuk kenyerekhez, pékárukhoz, süteményekhez is rost kiegészítésre. Köretként a rizs helyett próbáljuk ki a hajdinát, kölest, vagy a quionát! A magas rosttartalmú amarántból készítsünk kását, chia magot (akár növényi) tejbe áztatva, összenyomott banánnal összekeverve pudingot. Az új alapanyagok bevezetéséhez, az életkornak megfelelő, helyes arányok beállításához érdemes dietetikus segítségét kérni, aki az étrend összeállítása mellett praktikus tanácsokkal is ellát bennünket.


Sajtos-tejfölös csirke

2019. január 28.

Úgy lesz az igazi, ha cserépedényben (római tálban) sütjük. 

Hozzávalók: 
8 alsó és/vagy felső csirkecomb 
2-3 nagyobb fej vöröshagyma 
kb. 20 dkg trappista sajt 
4 dl tejföl 
só, bors, pirospaprika, liszt 

Elkészítése:
A liszttel elkeverünk egy kávéskanálnyi borsot, ugyanennyi pirospaprikát. Ebbe beleforgatjuk a besózott csirkecombokat, majd a kivajazott (lehetőség szerint cserép)edénybe fektetjük.

Ezt teljesen befedjük a karikákra vágott (ízlés szerint sózott) vöröshagymával. Ezután meglocsoljuk a tejföllel, és a sajtot ráreszeljük.

Sütőbe tesszük. 1 óráig lefedve pároljuk, majd tetejét levéve szép pirosra sütjük.


Szükséges a marhahús-fogyasztás csökkentése

2019. január 27.

Fotók: pixabay.comAki szeretne egészségesebben élni és a környezetet védeni, annak kevesebb marhahúst kellene fogyasztania, emellett az alternatív fehérjeforrásokra váltás világszerte akár 2,4 százalékkal csökkentheti a táplálkozással összefüggő haláleseteket, sőt, ez a gazdagabb országok esetében akár 5 százalék is lehet egy megjelent tanulmány szerint.

Az Oxford Martin Schoolnak a Világgazdasági Fórum (WEF) számára készített kutatásából az is kiderül, hogy 2010-ben a marhahús-előállítás az élelmiszertermeléssel kapcsolatos üvegházhatású gázok kibocsátásának 25 százalékáért volt felelős. Az alternatív fehérjeforrások azonban jelentősen csökkenthetik a kibocsátást.

Kétszáz kilokalória tápértékű marhahús előállítása 23,9 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár. Összehasonlításul ugyanennyi tápértékű bab, búza vagy dió előállítása során csupán egy kilogramm, vagy ennél is kisebb mennyiségű szén-dioxid kerül a légkörbe. Egyéb fehérjeforrások előállításánál ez az érték némileg magasabb, de még mindig jóval alacsonyabb, mint a marhahús esetében: a tofunál három kilogramm, a sertéshúsnál négy kilogramm, a csirkehúsnál pedig hat kilogramm körüli mennyiséggel kell számolni.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...181