sub

Információk, érdekességek

Ne piszkálja, inkább törölje a kicsi fülét

2015. október 02.

Fültisztító pálcikát ne!Nem lehet elég korán elkezdeni a személyes higiéniára szoktatást, vannak azonban kritikusok pontok, amelyeket a gyerekek szeretnek elsumákolni. Ilyen többek között a fültisztítás, ami gyakran az utolsó, így könnyen elfelejthető mozzanata a tisztálkodásnak. Hogy semmiképp ne maradjon ki, és a reggeli kapkodás se vonja el a figyelmet a fontosságáról, érdemes az esti fürdetéshez igazítani. 

Fültisztító pálcikát ne!

Az esti órákban a szülők általában a gyerekekkel töltik az idejüket, így kellő figyelmet tudnak fordítani arra, hogy a mosakodásból a hallószervek se maradjanak ki. Nem mindegy azonban, milyen technikával nyúlnak az érzékeny testrészhez. A vattapamaccsal ellátott fültisztító pálcikák felületére számtalan kórokozó kerülhet a gyártás és csomagolása során – ezek a hallójáratba jutva zúgással, viszketéssel és fájdalommal, de akár lázzal járó állapotot is előidézhetnek.


„Olyan izgága ez a gyerek...”– 5 nyugtató, játékos légzőgyakorlat

2015. október 01.

izgága ez a gyerek

A relaxálás épp olyan fontos a gyerekek, mint a felnőttek számára. Különösen, ha csemeténk gyakran nyugtalan, szorongó, vagy túlságosan mozgékony, izgága… Tanítsuk meg a feszültség oldásának néhány egyszerű módjára, játékos légzőgyakorlatok útján. Így segítsük kibontakozni az élet különböző helyzeteiben: ha figyel a légzésére, elmúlhat a szorongása, dühe, nőhet a koncentráló képessége, önbizalma, könnyebben megnyugszik, vagy alszik el esténként…

1. Relaxáló légzés „szívószálon át”

Ez a gyakorlat lehetővé teszi, hogy a gyermek szórakoztató módon figyeljen a légzésére. Írjuk le neki részletesen a légzőgyakorlat lépéseit! Belégzés: mélyen, „felfújva” a hasat, majd kilégzés: ellazítva az állat, vállat, hasat. Eközben képzelje el, hogy egy szívószálon keresztül lélegzik. Minél hosszabban tart a kilégzés, annál jobban sikerül a relaxálás. Végezze el a gyakorlatot legalább ötször.

2. Koncentrálás elősegítése a szabadban

Kiválóan javíthatja ez a játékos gyakorlat az izgága, szétszórt, vagy hiperaktív gyerek koncentráló és feszültségoldó képességét kiránduláskor a szabadban, vagy ha kertes házban, park közelében lakunk, a zöldben, javasoljuk a gyereknek, hogy tegyen úgy, mint a fák. Játssza el, hogy lábával „gyökeret ver” a talajban, mint a fák, és lengesse a karját, mint ahogyan a fák ágai hajladoznak a szélben… Lágyan ringatózzon, a széljárás ritmusára koncentrálva, mélyeket lélegezve. Egy idő múlva, e mozgás hatására az izgatott, vagy dekoncentrált gyerek megnyugszik.


Koncentrációzavar és hiperaktivitás a tévétől?

2015. szeptember 30.

Koncentrációzavar Minél hosszabb időt töltenek a kicsi gyerekek televízió előtt, annál gyakrabban fordul elő, hogy már az első iskolai évben komoly problémáik képződnek nyugtalanság és figyelmetlenség miatt – ismerték fel amerikai kutatók.

Óvatosan a legkisebbek tévéztetésével!

Az Egyesült Államokban végzett 1300 általános iskolást vizsgáló tanulmány szerint az 1-3 éves gyerekek televíziózással töltött ideje közvetlenül hat a későbbi iskolai magatartásra – jelent meg a Pediatric című gyermekorvosi szaklapban. Korábban elsőként egy alvással foglalkozó szövetség hívta fel a figyelmet arra, hogy az amerikai gyerekek a sok tévézés miatt alvászavarokkal küzdenek.

Az amerikai gyermekorvos szövetség (American Academy of Pediatrics) azt tanácsolta a szülőknek, hogy két éves kor alatti gyerekeket ne engedjenek tévézni, három éves kortól pedig az erre fordított időt két órára korlátozzák.

Hiperaktivitás a tévénézéstől?

A tanulmány szerzői, a Seattle-i gyermekkórház orvosa Dimitri Christakis és kollégái, összehasonlították hétéves iskolások viselkedését az anyák által közölt felvilágosítással, amely a gyermek iskolakezdés előtti időszakának tévénézési szokásait tükrözte. Megállapították, hogy azoknak a gyerekeknek, akik gyakran néztek televíziót, koncentrációs zavaruk volt és túl mozgékonyak, nyugtalanok voltak. Néhányan közülük pedig az úgynevezett hiperkinetikus zavarban (ADHD, hiperaktivitás) szenvedtek.


Figyelemzavar és hiperaktivitás

2015. szeptember 30.

Manapság nagyon felkapott téma a hiperaktivitás és figyelemzavar. Különböző hozzáállásokat lehet tapasztalni a szülők, az iskola és a szakemberek részéről. 

Egy korábbi időszakban a hiperaktivitás mint probléma létezését is megkérdőjelezték, de mára láthatjuk, hogy megjelenik gyerekek és felnőttek között is. Volt egy időszak, amikor túldiagnosztizálták a hiperaktív gyerekeket, és nagyon sokan kapták meg ezt a diagnózist. Most is változik, hogy ki hogyan áll hozzá, ezért fontosnak tartok néhány lényeges szempontot leírni a könnyebb állásfoglalás érdekében.

hiperaktivitás

Előzetes felmérés

A hiperaktivitás már korán megjelenhet. Bár diagnózist csak általános iskolában kapnak a legtöbbször a gyerekek, sokuknál a visszaemlékezés rámutat, hogy már csecsemőként is voltak jelek.

  • A diagnózis a szülőkkel készített interjúval kezdődik: a gyermek korai fejlődése nagyon fontos, mert a hiperaktivitás, vagy ADHD (attention deficit and hyperactive disorder) mögött organikus okok feltételezhetők, melyek a magzati időszakban, vagy a születés körül történtek.
  • Fontos jelzés lehet a mozgásfejlődés alakulása is. Valamikor túl gyors fejlődés figyelhető meg: kúszás-mászás hiánya és hamar jár, vagy szinte fut. Más esetekben a mozgásfejlődés elmarad az életkorilag elvárttól. Fontos jelzés lehet a temperamentum, étkezési szokások.
  • Illetve ilyenkor próbálja megismerni a szakember a családi működést, a családi struktúrát is.
  • Ezután a gyerekkel is készítenek interjút hatéves kor felett, akik családi és kortárskapcsolataikról fontos dolgokat mesélhetnek, illetve érzelmi érettségük és önértékelésük is felmérhető.
  • Nagyon fontosak az óvodai és iskolai információk. A hiperaktivitás tünetei minden közegben megjelennek-e, vagy csak bizonyos helyzetekben?
  • Sok esetben együtt jár a hiperaktivitás tanulási nehézségekkel is, így pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálat is javasolt, hogy részképességekről is kialakuljon a képünk.
  • Ezután következnek a pszichológiai tesztek, szomatikus vizsgálat, és lehetőség szerint megfigyelés: szülőkkel kapcsolatos magatartás, feladathelyzetre adott reakció, strukturált/strukturálatlan helyzetben való viselkedés.

A 8. hónapban született babák szoptatása

2015. szeptember 25.

szoptatása

A méhet idő előtt elhagyni kényszerülő babáknál a szoptatás az édesanyával való élettani kapcsolat folytatása.

Az érettség határán születnek ezek a picik, a várandósság 34–36. hete között. Az ő súlyuk már elérheti a 2,5 kg-ot, de ennek ellenére különböző mértékben nehezebb lehet a méhen kívüli élethez való alkalmazkodásuk.

Gondoltad volna, hogy agyuk térfogata még csak 60%-a az időre születettekhez képest?

Az éretlenséggel küzdő piciknek különösen fontos az anyatej, amelynek összetétele a baba igényeinek megfelelően változik. Több nehezítő körülmény lehet, amíg eljutsz a sikeres szoptatásig, ezért jó, ha előre felkészülsz.

A babák speciális szoptatási tényezői:

  • Idegrendszerük érettsége miatt nehezebb a mellre tapadás.
  • Gyengeségük miatt nem tudnak megfelelő vákuumot képezni, hatékonyan szopni.
  • Hosszú szoptatással sem laknak jól, miközben nagyon elfáradnak.
  • Több alvást igényelnek, ezért sokszor kell őket felébreszteni a szoptatáshoz.
  • Élettani sárgaság is gyakoribb és nehezen oldódó.
  • Előfordul az élettaninak tekintett 10%-nál nagyobb súlyvesztés anélkül, hogy betegségre kellene gondolnod.
  • Általában a mamák helyzete sem problémamentes.

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...192193194...279