sub

Információk, érdekességek

A cink és a cinkpótlás fontosabb, mint gondolná!

2017. június 28.

Ön tudja, hogy milyen fontos szerepet tölt be a szervezetében a cink? Mindössze 2-3 gramm cink található a szervezetben, és mégis több mint 200 enzimatikus reakcióban vesz részt. A számos érintett biokémiai folyamatnak köszönhetően ennek a létfontosságú nyomelemnek az élettani hatása szerteágazó. Cink szükséges a sejtosztódáshoz, a fehérjék és az örökítő anyag előállításához, az immunrendszer működéséhez éppúgy, mint a sebgyógyuláshoz, a pajzsmirigyfunkcióhoz, illetve ahhoz, hogy tökéletesen működjön a szaglás és az ízlelés.

Mint kiderült, nem csupán egyetlen szerv működéséhez köthető a cink, és annak a hiánya sem csak egyetlen működés károsodásában nyilvánulhat meg.

  • Cink hiányában az immunrendszer gyengülése tapasztalható, amit a betegek úgy érzékelnek, hogy egyik fertőzésből könnyen a másikba esnek. A cinkkel való megfelelő ellátottság a náthás, influenzás és egyéb légúti fertőzéses megbetegedések megelőzésében és legyőzésében is segíthet. Mindez az időskorúaknál, akik sok esetben egyoldalúan táplálkoznak, és nem fogyasztanak a táplálékukkal kellő mennyiségű cinket, fokozottan igaz. Esetükben több vizsgálat is igazolta azt, hogy a cinkpótlás erősítené az immunrendszerüket.
  • Cink szükséges a mozgásszervrendszer működéséhez, a csontok épségének a fenntartásához. Kimutatták, hogy cink hiányában a kalcium sem képes a hatását tökéletesen kifejteni, és gyakrabban alakul ki csontritkulás.
  • Ha nem jut elegendő cinkhez a szervezet, akkor elhúzódó lehet a bőrréteg, a hám újraképződésének a folyamata, azaz túl sokáig tarthat a sebgyógyulás. Erre különösen kellene figyelni műtéti beavatkozásokat, csonttöréseket követően.
  • Amennyiben a férfiak cinkszintje nem megfelelő, akkor annak a megtermékenyítő képességük láthatja a kárát, és sokáig várathat magára a partner teherbe esése.
  • Végül, de nem utolsósorban megemlítendő, hogy a cink a szépségért is felelős nyomelem. Cink szükséges a haj, a bőr és a köröm egészséges, tetszetős megjelenéséhez. Sok esetben a köröm töredezettségére, a pattanásos bőrre vagy az élettelen, töredezett hajra is megoldást kínálhat a szervezet cinkkel való ellátása. 

Szavazások

Fogyaszt-e kávét vagy élénkítő szert?

Aktív: 2017. június 13. - 2017. augusztus 31.

Kávézok minden nap egyszer
napi 2-3 kávét
napi 4-6 kávét iszom
több mint 6 kávé lemegy egy nap
teázom rendszeresen
kólát iszom ha ébren akarok maradni
energiaitalt iszom minden nap
napi több energiaitalt is elfogyasztok
kávé, energiaital és kóla is jöhet, egyszer élünk
nem élek egyikkel sem


szavazatok száma: 63
Szavazni 1 órán belül egy gépről csak egy alkalommal lehet.

Szavazok Lezárt szavazások

Hőségben különösen figyeljünk testünk vészjelzéseire!

2017. június 28.

Nemcsak a bőrünk, de a szervezetünk számára is vészhelyzet a hőség, amely az előrejelzések szerint a következő napokban várható. A Magyar Kardiológusok Társasága egészségeseket és szívbetegeket is óva int a kánikulában: 11 és 15 óra között ne legyünk napon, mert a leégés mellett hőgutát is kaphatunk, keressünk árnyékot és folyamatosan ügyeljünk a víz- és sópótlásra! A rendszeres gyógyszerszedők pedig mindenképp konzultáljanak orvosukkal – a meleg ugyanis azok hatását is módosíthatja.

Melegfront idején és a nyár beköszöntekor életmentő is lehet, ha megfogadjuk a Magyar Kardiológusok Társaságának ajánlásait.

A 30 fok feletti nappali hőmérséklet az egész szervezetünket próbára teszi. Míg az egészségesek könnyebben alkalmazkodnak a meleghez, a betegek, pláne szívbetegek megszenvedik a nyarat. A hőség hatására ugyanis a perifériás erek kitágulnak, ami a szokásosnál is jobban terheli a szívet.

  • Jellemző ilyenkor a vérnyomás-ingadozás és az általános gyengeség, rosszullét.
  • Nagyobb lesz az infarktusveszély is, emellett ödéma képződés és trombózis is gyakrabban jelentkezhet. 

Celebdiéta szoptatás idején? – Ki ne próbáld!!

2017. június 27.

A kismamák egyre nagyobb kényszert éreznek a drasztikus súlyvesztésre. Mégpedig azért, mert a celeb anyukák hetek alatt visszanyerik eredeti alakjukat. A sztárokkal ellentétben egy ennél jóval lassabb tempó lenne a normális és egészséges.

A baba születését követően – főként az első gyermek esetén – rengeteg dolgot kell megtanulni a kisbabával kapcsolatosan, így jóval kevesebb idő jut saját táplálkozásunk megtervezésére. Pedig az, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű anyatejjel tudjuk-e táplálni a kisbabánkat, jelentős mértékben azon múlik, megadjuk-e a szervezetünknek mindazt, amire ebben a megváltozott életszakaszban szüksége van.Figyeljünk magunkra, hiszen a testünk nagyon is jól tudja, hogy mire van szüksége, és ezt jelzi is. Reménytelen vállalkozás, hogy betanuljuk a dietetikusok tankönyvét, de néhány alapszabályt könnyedén észben tarthatunk.

A helyes étkezés néhány alapszabálya

  • Semmiképpen ne fogyókúrázzunk a szoptatási időszakban! Ennek egyik kézenfekvő oka a tejtermelés csökkenése. Másik, összetettebb ellenjavallata, hogy szervezetünkben a káros anyagok a zsírszövetben halmozódnak fel. A súlycsökkenés során ezek az anyagok felszabadulnak, mennyiségük emelkedhet az anyatejben is
  • Igyekezzünk minél természetesebb és friss ételeket enni. Olyasmit, amiben a lehető legkevesebb mesterséges anyag van. Jó, ha tudjuk, hogy honnan származik az ennivaló és mi van benne.
  • Együnk naponta többször keveset (4-5 alkalomra elosztva), így vércukorszintünk könnyebben marad egyensúlyban. Étrendünk legyen változatos!
  • Az étrend gerincét az élelmi rostokban gazdag gabonafélék, a zöldségek valamint a gyümölcsök alkossák!
  • Együnk sovány szárnyas húst (pl.: csirkemellet), illetve ómega-3 zsírsavakban is gazdag halat!
  • Az étkezéseink legyenek nyugodtak, természetesek. Együnk örömmel! Élvezzünk minden falatot! A baba már az első pillanattól érezze, hogy az evés öröm neki is és az anyának is.
  • Evés közben csak együnk! Mindig adjuk meg a módját! A szoptatás ideje alatt is tartsuk meg magunk számára is az evésidőket.
  • Az evéshez kapcsolódó lelkiismeret-furdalás káros. A kisbaba is megérzi, ha az anyja attól szorong, hogy milyen lesz a külseje a szoptatástól. A testünk csodálatos dolog, képes könnyen regenerálódni, nem kell aggódnunk emiatt, de oda kell figyelnünk a helyes táplálkozásra.
  • A kismamák egyik legnagyobb gondja, hogy nem tudják kipihenni magukat. Egészségünk és alakunk érdekében is vegyük ezt komolyan!
  • Az anyatej elapadásának hátterében állhat a stressz vagy a zaklatott lelki állapot. Ezért a stressz elkerülése érdekében kérjünk segítséget családtagtól, alkalmazzunk relaxációs technikákat, sétáljunk sokat a szabadban, sportoljunk és építsünk be napirendünkbe olyan tevékenységeket, amit kifejezetten kedvelünk.