sub

Információk, érdekességek

Nyaralás várandósan

2020. július 17.

A nyár a nyaralás, utazás, fürdőzés és napozás időszaka. De mi a helyzet, ha valaki  történetesen kismamaként szeretné élvezni nyári szabadságát? Mi az, ami miatt felesleges aggódnia? Mire kell fokozottan figyelnie? Milyen szabályokat kell betartania? Cikkünkben Ratkó Tünde szülésznő oszt meg hasznos tanácsokat lapunk olvasóival. 

Fotó: 123rf.comÉtkezésnél a legfontosabb a minőség

‘Pocakkal’ egzotikus országba menni nem igazán szerencsés választás – ezt az ötletet valószínűleg az orvos is ellenzi majd. Azonban bárhova megyünk is, kismamaként fokozottan  figyelni kell arra, mit is eszünk. A várandósság alatt megnőhet az étvágy, ám a gyomor nem lesz kevésbé érzékeny, sőt…!  Ügyeljünk a minőségre, és csak ott étkezzünk, ahol biztosak lehetünk abban, hogy a felszolgált ételek higiénikus körülmények között, jó minőségű alapanyagokból készülnek.
Vannak, akiknél az ismeretlen illatok, szagok is gondot okozhatnak  Szerencsére a nyár a teraszozás időszaka is, ahol jóval kisebb az illatok intenzitása. Ha zárt térben étkezünk, és általában is azt tapasztaljuk, hogy a szagok fokozottan hatnak ránk,  érdemes olyan éttermet választani, ahol régről ismert, megszokott ételek és illatok fogadnak bennünket…

A napozásról nem kell lemondani, fontos azonban a mértékletesség

Sok kismama tart a napozástól – és aggodalmuk nem is teljesen megalapozatlan. Bár napozni pocakkal is lehet, azonban mértékkel: nagyon fontos, hogy a has ne melegedjen fel túlzottan, mert ez nem tesz jót a magzatnak. Napozásnál arra is érdemes figyelni, hogy magas faktorszámú krémmel kenjük be magunkat. Ezzel elkerülhetővé válik azon barna foltoknak a kialakulása, amelyek a várandósság alatt a napfény hatására általában gyakran jelentkeznek.
A napfürdőzéssel kapcsolatban jó tudni azt is, hogy a magas faktorszámú napkrémek használatának hátránya is lehet: előfordulhat, hogy a szervezet esetleg kevésbé lesz képes  a D3 vitamin előállítására. Ebben az esetben és általánosságban is elmondható, hogy a speciális összetételű, kifejezetten kismamák részére kifejlesztett ún. várandósvitamin  segíthet a vitaminhiány kiküszöbölésében, szedése támogathatja a komplikációmentes terhességet és nem utolsó sorban(!) védi a magzat egészségét is. Ügyelni kell arra, hogy a vitaminkészítményben szereplő összetevők szerves formában legyenek jelen, mivel így messze jobb a hasznosulásuk. Fontos kiemelni, hogy a három trimeszter alatt trimeszterenként eltérő a magzat és az édesanya ásványianyag- és vitaminigénye, nem utolsó sorban ezért is jó szakorvos és/vagy gyógyszerész tanácsát kikérni vitaminvásárlás előtt – így biztosak lehetünk abban, hogy valóban megfelelő készítményt vásárolunk a patikában.


Kevés gyerek fordul felnőtthöz, ha a neten zaklatják

2020. július 16.

Az online kérdőíven válaszoló fiatalok 60%-át már csúfolták online

Fotó: gettyimages.comA válaszadó gyerekek 60%-át csúfolták már neten, a megkérdezett lányok 55%-a pedig zaklatást is tapasztalt az online térben, míg a fiúk esetében ez az arány 27%-os – derült ki abból az online feltérképezésből, amely a cyberbullying elleni #nemvagyegyedül kampány során készült. Az UNICEF Magyarország és a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány azért indította el a Generali támogatásával a kampányt, hogy felhívja a figyelmet a bántalmazás modern formájának – olykor halálos – veszélyeire, valamint tudatosítsa, hogy elérhető a segítség a bajban. 

Pozitív, hogy a fiatalok többsége tisztában van az alapokkal, tudják, hogy bizonyos profilokat le lehet tiltani a közösségi médiában, valamint jelenthetik a sértő tartalmakat az oldalak fenntartói felé. Az álnéven rejtőzködő kitartó zaklatókkal szemben azonban sokszor tanácstalanok – hangzott el azon az online beszélgetésen, amelyet a kampány zárásaként tartottak szakértőkkel és hírességek bevonásával.

A #nemvagyegyedül részeként egy anonim online kérdőív is készült, amelyben a tizenévesek megoszthatták kérdéseiket, történeteiket. A szavazásra a közösségi média felületein került sor, az eredmények nem számítanak reprezentatív kutatásnak, tudományos értékkel nem bírnak, arra azonban lehetőséget biztosítanak, hogy a szakértők kicsit belelássanak abba, milyen kérdések foglalkoztatják a fiatalokat a témában.

A megkérdezettek 67%-a nyilatkozott úgy, hogy az iskolai (offline) bántalmazás a rosszabb, míg 33%-uk a netes verziót tartja a veszélyesebbnek. A szakértők szerint a két jelenség gyakran elválaszthatatlan egymástól, ám míg egy iskolaváltással, környezetváltással az előbbi megváltoztatható, az utóbbi mindenhova követi az áldozatot.


A szülőnek pedagógusnak is kell lennie?

2020. július 13.

Az elmúlt 3 hónap komoly kihívás elé állította a szülőket azzal, hogy sok családban gyakorlatilag át kellett venniük a pedagógusok és az iskola szerepét. Felmérésünk azt mutatta, hogy a legtöbb helyen sajnos az iskola nem volt teljesen felkészülve a digitális oktatásra, így a tanár helyett leadhatta az anyagot a szülő (ha tudta), és a gyermeknek többnyire egyedül kellett megbirkózni a tanulással.  

Mi ezzel a baj?

Ha a szülőnek volt/van is kellő ideje arra, hogy foglalkozzon a gyermekkel, ő maga nem pedagógus. Nem ismeri az oktatás alapjait, sokszor ő maga sem érti az anyagot, ráadásul esélyesen nincs semmilyen tapasztalata a tanításban.
 
Másrészt a pedagógus egy másik személy. Szülőként sokaknak gondot okoz az, hogy felvegyenek egy másik feladatkört, és a gyermek sem tanárként, hanem anyaként és apaként tekint rá.

Sajnos, a szülőkkel való beszélgetések azt mutatták, hogy az iskolák jó része nincs felkészülve (honnan is lehetne?) a digitális oktatásra:

  • sokszor nem tudták kihasználni az online világ eszközeit,
  • nem tudták videós vagy chates sem formában leadni az anyagot. Így jobb híján csak elküldték az elolvasandó – megtanulandó – részeket a könyvből és így vagy úgy számon kérték a diákokon.
Ez ugye azt hozta magával, hogy a szülőre hárult a feladat, hogy segítse a gyermeket a tanulásban.
Ez az otthontanulási, oktatási próbálkozás sok frusztrációt, veszekedést és egyéb problémákat hozott magával.

Félelem a víztől – enyhíthető!

2020. július 11.

Fotó: gettyimages.com

Míg a nyár a legtöbb ember számára a fürdőzés örömeinek kedvez, vannak, akik a víz közelségétől, vagy az azzal való érintkezés gondolatára szorongani, rettegni kezdenek. Pedig a hidrofóbiától (víziszonytól) meg lehet szabadulni… Szerencsére léteznek módszerek, speciálisan képzett oktatók vezette csoportos foglalkozások, kurzusok, melyek segítségével a víztől való félelem feloldható. Csak semmi pánik!

Nem is gondolnánk, hogy európai felmérések szerint egyes országokban (pld. Franciaországban) a lakosság közel negyede fél a víztől… A vízbe csobbanáskor – ha egyáltalán belemerészkednek ezek az emberek – eluralkodik rajtuk a fuldoklás érzése, és persze lehetetlen rávenni őket arra is, hogy a fejüket a víz alá merítsék. Emellett vannak, akikre megmagyarázhatatlan pánik tör rá, már a vízbe való mártózás elképzelésekor is.

Ez a víztől való rettegés a leggyakrabban fel nem ismert, vagy felidézhető gyermekkori traumákra vezethető vissza. A lelki sérülésnek ez a fajta következménye szerencsére nem visszafordíthatatlan. A félelem enyhítésére, vagy teljes megszüntetésére többféle módszer létezik, melyek közül a legeredményesebbek a csoportos foglalkozások, speciális tanfolyamok keretében.

Ha mi sem vagyunk kifejezetten a vizek szerelmesei, netán irtózunk tőle, valójában meg kell tanulnunk a jó közérzet kialakítását vizes környezetben. Belecsusszanni a vízbe óvatosan, a saját ritmusunk szerint, minden külső ráhatás, siettetés nélkül, a fokozatosság elvének betartása mellett – ez lehet az első célkitűzés.

Természetesen jól jön, sőt fontos a szakképzett segítség… Felejtsük el a hagyományos úszótanfolyamokat, és válasszunk olyan kurzust, melyen speciális oktatók – pszichológiai megközelítést is alkalmazva – figyelemmel vannak a víztől való félelmünkre, és teljes mértékben megértik azt. 10-15 fős csoportokban könnyebben megtanulhatjuk, hogy ne idegenkedjünk a víztől, hanem mozogjunk otthonosan benne.


Az elvárások után a vakáció legyen felszabadulás

2020. július 10.

Fotó: getyimages.com

Nincs olyan gyerek, aki ne várná a nyári szünetet. Hetekkel, sőt hónapokkal korábban már visszafelé számolják a napokat. Nagy az izgalom! Pszichológiai értelemben ez így helyes, a gyerek feladata ilyenkor a kikapcsolódás, feltöltődés, azonban mi lehet annak az oka, hogy bizony sok szülő még ilyenkor is szakkörre járatná gyermekét.
 
A gyerek nagy tervekkel és megkönnyebbüléssel lép ki az iskolából, másképpen fogalmazva az évzáró ünnepség egy szimbolikus lezárása annak a feszített tempónak, amit a szülő és maga az iskola egész évben megkövetel a gyerektől. Pszichológusként a gyerek sérülékenységére hívnám fel a figyelmet, hangsúlyozva, hogy a fokozott elvárás, megterhelés szorongásos tüneteket is tud okozni.

Egy kisiskolás szeretne mindenkinek és mindennek megfelelni, azonban mindez egy ördögi körré tud elhatalmasodni. Minél nagyobb a szülői nyomás, minél nagyobb az elvárás, annál inkább megéli a gyerek, miszerint nagy tétje van egy feladatnak, ami nyomásként nehezedhet rá. Pszichológusként gyakran szembesülök azzal, hogy a gyerek fél azoktól a helyzetektől, ahol meg kell mutatkozni, ahol teljesíteni kell, miközben a szülő azt „skandálja”, hogy ő nem vár el semmit, ő aztán elfogadó, megértő.

Ez a példa jól tükrözi, hogy a gyerekben kialakuló teljesítményszorongás háttere sokszor nem tudatos. Egy idő után azonosul ő maga is az elvárásokkal, aminek az a következménye, hogy belsővé válik a megfelelés.

A vakáció legyen egy fellélegzés. Ahogy nekünk fontos és értékes a pihenés, úgy a gyerek számára is elsődleges.

A gyerekben felgyülemlett feszültségnek fel kell szabadulnia, erre szolgálhat az aktív pihenés. A szülő próbálja meg elengedni azon vágyait, hogy a gyermek még nyáron is tanuljon, teljesítsen. Fölösleges, sőt illúzió, hogy az az aktív szünidőtöltés, ha a gyerek képezi magát, tanul. Természetesen nem azt mondom, hogy keretek nélkül hagyjuk a gyereket szabadon és csináljon amit akar, hanem azt, hogy a szülőnek meg kell teremteni azokat a lehetőségeket, amelyek elősegítik a szünet hasznos eltöltését.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...207