sub

Információk, érdekességek

A dicséret szárnyakat ad? – Hogy látja ezt a nagyi?

2015. szeptember 01.

nagyszülők A nagyszülők – kijárván már az élet iskoláját – abban szeretnének közreműködni, hogy utódaik utódai minél magabiztosabbak és sikeresebbek legyenek felnőtt korukban. Általában a szeretettől vezérelve tudatosan is igyekeznek a csemete önbizalmát erősíteni, mégpedig dicsérő, elismerő szavakkal.
A szülők gyakran kifogásolják a nagyik ilyetén való szóbeli „ajnározásait”, ám azok többsége nem tud és nem is akar lemondani rajongott unokája, unokái dicsérgetéséről, vonatkozzon ez annak külsejére vagy valamilyen apró megnyilvánulására.

Mi a különbség a rutindicséret és a méltatás között?

A gyerekek személyiségfejlődésével foglalkozó pedagógusok, pszichológusok sem tagadják, hogy az elismerő szavaknak, sőt gesztusoknak (mosoly, simogatás stb.) fontos szerepük van a felnövekvők énképének, önbizalmának kialakulásában, ám egyre több olyan pszichológiai tanulmány lát napvilágot, ami arra hívja fel az elragadtatásra különösen hajlamos nagymamák, nagypapák figyelmét, hogy az unos-untalan, avagy rutinszerűen elhangzó dicséretek („szép vagy”, „okos vagy” stb. ) nem hogy hozzájárulnának a gyerek egészséges énképének, önbizalmának kialakulásához, hanem akár az ellen is hathatnak.


Nem feltétlenül a trendi a jó – Iskolatáska-mustra

2015. augusztus 31.

IskolatáskaSokan esnek abba a hibába, hogy a gyermek ízlése alapján választanak iskolatáskát, holott a külcsínnel szemben vannak sokkal fontosabb szempontok is. Az ortopéd szakorvos szerint egy fejlődésben lévő szervezet esetében különösen fontos, hogy milyen kialakítású táskát cipel a hátán. 

Bár még van néhány nap  hátra a nyárból, a legtöbb család megkezdte a készülődést az iskolára. A tanszerek mellett az egyik legfontosabb a megfelelő iskolatáska kiválasztása. Számos variáció létezik a piacon, csak az ár és a fantázia szab határt annak, ki, milyen táskát vásárol gyermekének. Mivel kevés olyan intézmény van, ahol bent lehet hagyni a könyveket, így elkerülhetetlen, hogy a gyerekek nagy súlyokat cipelnek. Ez azonban nagyon megterhelő a fejlődésben lévő szervezetnek. Éppen ezért fontos, hogy a szülők olyan modellt válasszanak, amelynek köszönhetően elkerülhetőek a mozgásszervi panaszok, vagy a fejlődési rendellenességek.

Dr. Börzsei-Knoll Veronika, az Emineo Egészségügyi és Baleseti Központ ortopéd-traumatológusa azt tanácsolja, még ha veszekedések árán érhető is el a gyereknél, ne divatos, hanem praktikus, szimmetrikusan viselhető táskát válasszunk. Az asszimmetrikus hátizsák tartási rendellenességhez, fájdalmakhoz vezethet.


Ne sírjon anyuka, majd szül másikat! - Hogyan mondjuk el a rossz hírt?

2015. augusztus 31.

Sződy Judit pszichológus, szervező  Az egyik legkeményebb próbatétel életünkben, amikor mi közöljük valakivel, hogy pótolhatatlan veszteség érte. Halálhír, rosszindulatú betegség, egy szerv elvesztése, egy képesség elvesztése… Nem csak orvosok kerülhetnek ilyen helyzetbe! Az intenzívterápiás orvosok, onkológusok, koraszülött intenzív centrumok orvosai, sürgősségi osztály munkatársai praxisában sajnos szinte nincs olyan hét, hogy ne kelljen rossz hírt közölni betegekkel, hozzátartozókkal.

De ne gondoljuk, hogy a gyógypedagógus vagy a pszichiáter, aki visszafordíthatatlan mentális betegséget diagnosztizál, könnyedén veszi ezt az akadályt! Hasonló a helyzet a magzati ultrahang-diagnosztikát végző szonográfusokkal, akik elsőként szembesülnek a még meg nem született gyermek fejlődési rendellenességével. A nőgyógyász is hatalmas veszteséggel szembesíti a gyerekre vágyó párt, amikor közölnie kell, ha valamilyen okból méheltávolításra van szükség. 
 
Végül, de nem utolsó sorban beszéljünk az állatorvosról is, akinek sokszor az egyetlen hűséges társ elvesztéséről kell beszélnie segítségért hozzá forduló gazdival. Ez bizony embert próbáló feladat!


Fogkefeválasztási kisokos gyerekeknek

2015. augusztus 30.

FogkefeGyermekfogak fő ellensége az édességfogyasztás miatt kialakuló fogszuvasodás. A fogszuvasodást minden szülő felismeri. Ha gyermeke fogán sötét, barna vagy fekete árnyalatú foltot észlel, bizony megkezdődött a fog romlása. A legjobb lenne, ha gyerekkorban nem a szuvas fogak kezelésén kellene törnünk a fejünket, hanem a megelőzésre helyeznénk a hangsúlyt.

A gyermekkori fogápolási szokások és a gyermek fogazatának állapota kihat a felnőttkori szájüreg és fogazat egészségére. A megelőző kezelés elsődlegesen abban rejlik, hogy gyermekünket megtanítsuk a helyes fogmosási technikára. Ennek első lépése a tökéletes fogkefe kiválasztása. Cikkünkben a kisgyermekkori fogkefeválasztás kérdéskörét járjuk körbe.
Az édességek fogyasztása során a cukor maradékaiból a baktériumok és élesztőgombák által termelt sav támadja meg a fogzománcot, így indul el a fogszuvasodás. A fogak tisztán tartását, a szájhigiénia megteremtését már az első fogak megjelenésével meg kell kezdeni, hogy az beépüljön a gyermek mindennapi életébe.

Csecsemőkorban ez a feladat teljes mértékben a szülőkre hárul, általában steril gézzel történő áttörléssel tudjuk elérni az íny, az első kibújt fogak tisztítását. De már az első fog megjelenésével jöhet a fogkefe és a fogkrém, melynek használata kezdetben szintén a szülő feladata, míg a gyermek nagyobbacska nem lesz és meg nem tanulja annak önálló és pontos használatát. El kell magyarázni a kisgyermeknek, hogy étkezés után meg kell hogy tisztítsa fogait az ételmaradékoktól, hogy azok ne rakódjanak le és ne legyenek táptalaja a későbbi fogromlásnak.


A napközi otthon (“napközi”) egy lehetőség

2015. augusztus 28.

napköziSok szülő kérdezi, hogy mi a napközi értelme, jó-e ha a gyermek ott marad vagy hozzák el? Ezeket a kérdéseket járom körbe, kiemelve a gyerek érdekét, személyiségfejlődésének szempontjából.

  • Mi az a napközi?

A hétköznapi nyelvben a napközi terjedt el, egyébként a hivatalos megnevezés, az a napközi otthon.

  • Miért “találták ki”?

Céljai az általános iskolai nevelés-oktatás céljának megvalósítása; a családi nevelés részbeni pótlása; szocializáció és a pozitív irányú személyiségformálás; gyermekvédelmi és szociális funkció betöltése.

A feladatai közé soroljuk – értelmi nevelés; hátrányos helyzetű tanulók fejlődésének segítése; tanulási zavarok megoldása; tanulmányi előmenetel segítése; az ismeretek felhasználása és alkalmazása; az aktivitás és kreativitás erősítése; erkölcsi nevelés; a szabadidő kulturált eltöltésére nevelés; egészséges életmód megalapozása.

Jól látható, hogy a funkciók, feladatok terén a napközi otthon széles spektrumot ölel át. Mégis a szülők többsége fenntartásokkal fogadja a napközi létét, talán kevésbé tartja hasznosnak, mint a jogalkotók, oktatási szakemberek, akik megfogalmazták a célkitűzést.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...195196197...279