sub

Információk, érdekességek

5+1 jel, ami arra utal, hogy nem csak a kora miatt fájnak az ízületei

2017. május 28.

Az oszteoartrózis (ízületi kopás, OA) és a reumás ízületi gyulladás (rheumatoid arthritis, RA) tünetei nagyon hasonlóak, ám fontos a két betegség elkülönítése. A pontos diagnózis azért lényeges, mert mindkét betegség esetén korai felismeréssel lehet megelőzni az állapotromlást, ám a két kórkép eltérő terápiát igényel.

A porcok kopása korral jár

Az életünk során a csontok végeit védő porcok megkopnak, majd idővel méretük oly mértékben lecsökken, hogy a mozgások alatt már semmi nem védi a csontokat, azok közvetlenül egymással érintkeznek. Ezt a folyamatot jelzi, ha a térdeink fájnak lépcsőzésnél, vagy séta közben a csípőnk területén érzünk fájdalmat. A porcok lebomlása az idő előrehaladtával természetes folyamatnak is tekinthető, de genetikai tényezők mellett ízületi sérülés, túlsúly és a mozgásszegény életmód is szerepet játszik abban, hogy kinél mikor és milyen mértékben zajlik le ez a folyamat.

Autoimmun betegség

A reumás ízületi gyulladás egy autoimmun kórkép, melynek során a beteg immunrendszere megtámadja egyebek mellett az ízületet borító porcot. A betegben így idővel megjelennek az idősebb korban gyakori kopásos eredetűhöz hasonló panaszok: az ízületek fájdalma, majd bekövetkezik azok deformitása is – vázolja a betegség jellegzetes tüneteit dr. Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa. RA esetén ez azonban már fiatalabb korban is kialakulhat, általában 30-50 év között jelenik meg, nőkben gyakrabban.


5 hormon, melyet minden nőnek ismernie kell

2017. május 25.

A hormonrendszer bonyolult szerkezet és hatással van az egész szervezet működésére. A hormonok mind igen fontos feladatot látnak el, ráadásul összehangoltan. Éppen ezért, ha bármelyik hormon termelődésébe hiba csúszik, úgy az egész rendszer zavart szenved és dominószerű folyamatot indít el…

Hogy melyik az az 5 hormon, melyet minden nőnek ismernie kell, arról dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa beszélt.

Pajzsmirigyhormonok

A pajzsmirigy hormonok (T3, T4) lényegében az anyagcsere-folyamatok üzemanyagai, hiszen szerepük van az étvágy szabályozásában, a testsúlyban, a hőérzetben, emésztésben, menstruációban stb. Látható tehát, hogy megannyi területet szabályoz, így zavarai nagy problémákat okozhatnak. Sajnos a pajzsmirigyzavarok igen gyakorinak számítanak, de szerencsére a legtöbb esetben gyógyszeresen karban tartható állapotokat okoznak.

  • Honnan tudom, hogy baj van?

A pajzsmirigyzavarok általában több panasszal járnak, ám azok gyakran olyan hétköznapiak, hogy sokan átsiklanak rajtuk. Ilyenek pl. a testsúlyváltozások normál étvágy mellett, székrekedés/hasmenés, csökkent hideg/melegtűrés, alvászavarok, depresszió, idegesség, menstruációs panaszok stb. A tünetek attól függnek, pajzsmirigy alul- vagy túlműködés áll-e fenn, ugyanis előbbi esetben a szervezet lelassul, míg a másiknál fokozott üzemmódra kapcsol. Hogy fennáll-e a zavar, az vérvétellel (TSH, T3, T4) igazolható.


MA-URI-val egy egészségesebb női létforma felé

2017. május 23.

A MA-URI női ága, a Mana Wahine arról szól, amiről mi európai nők a felgyorsult élettempónk közepette egyre gyakrabban elfelejtkezünk. Kapcsolódásról önmagunkhoz, a testünkhöz, a Holdhoz, a természetben rejlő női minőségekhez. Győrfi Zsófi MA-URI oktató, a hazai központ egyik megálmodója mesélt egy távoli világ most már nálunk is élő hagyományáról. 

-Mindig hatalmas élmény Új-Zélandra megérkezni. Az ottani női közösség nagyon támogató és az emberek általánosságban véve is sokkal közelebb élnek a természethez – kezd mesélni Zsófi. - A mindennapi használati tárgyaik elsősorban a praktikumot, a kényelmet és csak másodsorban az aktuális divatot tükrözik. A viseletük  a szabad mozgást, a szokásaik a szabad megnyilvánulásokat, a táncot, az éneket, az érintést támogatják. 
 
A MA-URI-t 23 évvel ezelőtt Hemi és Katja Fox hozta el Európába, azóta járja hódító útját és szerzi híveit. Maga a szó azt jelenti „korlátoktól mentes ember, ” vagy a “fehér fény gyermeke”. A MA-URI több ága alkot egy rendszert: a testmunka során az érintés csodájával kerülhetünk közelebbi kapcsolatba, ez a fizikai testen túl, érzelmi és mentális síkon is hat, míg a MA-URI tánc hatékony öngyógyító, önfejlesztő eszköz, támogat minden elengedési, megújulási, belső fejlődési folyamatot. Önmagunk és a világ tudatos megismerése felé vezet, erősíti a valódi jelenben létet.

Mit mond a gyógyszerész? – A száraz szem kezeléséről

2017. május 21.

A szem a legfontosabb és legérzékenyebb érzékszervünk. A szem védekezőrendszeréhez tartozik a megfelelő mennyiségű és összetételű könny. A könny víztiszta, enyhén sós (1,3% nátrium-klorid-tartalmú) folyadék, mely a szaruhártya külső felszínén folyik lefelé, így biztosítva a megfelelő nedvességét. Ha a könny mennyisége nem megfelelő, égő, szúró idegentest-érzés, szemvörösség, illetve fényérzékenység, fokozott könnyezés jelentkezhet, mely tünetek a „száraz szem” betegségre utalnak.

Mi okozhatja a száraz szem tüneteit?

  • Fokozott számítógép-, okostelefon-használattal és a tévé előtt ülve a szemünkkel kevesebbet pislogunk
  • Szeles időjárás
  • Légkondicionált, alacsony páratartalmú helyiségben tartózkodás
  • Egyes betegségek, pl.: Sjögren-szindróma
  • Egyes gyógyszerek (pl.: allergiaellenes szerek, aknéra alkalmazott készítmények, szteroidok, egyes antidepresszánsok, fogamzásgátlók, altatók) mellékhatásaként is megjelenhet
  • Kemény kontaktlencse viselése
  • A szem szaruhártyáján végzett műtét
  • Menopauzában gyakori

Iroda jóga gyakorlatok

2017. május 20.

Az ülésről beszéltünk már ebben a bejegyzésben (link) nézzük napközben mit tehetünk az egészségünk érdekében. 

 

Könnyű lenne azt mondani, hogy ne üljünk annyit, és ez valóban egy megoldás lehetne, viszont legtöbbünk számára ez nem kivitelezhető.

Két megoldás mégis van, az alternatív ülő-eszközök, valamint a mozgás.
 
1.) alternatív eszközök
 
- fitball: Ha a fitlabdát választod, mint széket, figyelj arra, hogy olyan átmérőjűt válassz, amire ülve az asztalra tett alkarod merőleges tud lenni a felkarodra úgy, hogy mind a két talpad stabilan a talajon van. Koncentrálós munkához nem ajánlom a fitballt, viszont egy lazább meetingre tökéletes választás lehet.
 
- térdeplőszék: ez talán a legjobb megoldás ülésre a sima szék lecserélésére, mert mivel nem kell egyensúlyozni az idegrendszeredet sem borítod ki a stabilizálással, tudsz koncentrálni.
 
- instabil szék-emelő felületek: ugyanaz igaz rájuk, mint a fitlabdára, a semminél jobb, de nagy koncentráláshoz nem ajánlottak.
 
- állóasztal: ha teheted, dolgozz állva, a munkaidőd harmadában. Itt is fontos, hogy megfelelő magasságú legyen maga a munkafelület illetve a monitor is, hogy ne állva görnyedj rá. Meglátod, csak eleinte lesz fura, hamar energikus leszel, és a tartásodon is észreveszed a pozitív változást. Viszlát derékfájás!

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...143