sub

Információk, érdekességek

Mit tehetünk szívünk védelmében?

2020. július 05.

Fotó: gettyimages.com

A szív- és érrendszeri betegségek a leggyakrabban elkerülhetők, ha – az eddigiekkel szemben – helyes életmódbeli és táplálkozási szokásokat sajátítunk el. Egyszerű lépések megtétele is hatásos lehet a kockázati tényezők elkerülésére, szívünk védelmében. 

Több tényező segíti elő a szív- és érrendszeri betegségek megjelenését. Egyes típusainak előfordulását olyan adott rizikófaktorok határozzák meg, mint az örökletesség, a nemi hovatartozás (a nők a menopauza után kevésbé védettek e betegségekkel szemben) vagy az életkor (40 év fölött emelkedik a szívproblémák kockázata). Ezzel szemben más szívbetegségfajták kialakulásának esélye befolyásolható különböző módokon, pl. az életmód megváltoztatásával. Így rajtunk áll, hogy lépéseket tegyünk a dohányzás, az egészségtelen táplálkozás, a testmozgás hiánya, a stressz ellen…

Egy nagyszabású nemzetközi vizsgálat szerint, amelyet 52 országban folytattak, az elegendő mennyiségű zöldség-gyümölcs fogyasztás, a rendszeres fizikai aktivitás és a dohányzás elhagyása 80%-kal csökkenti a szívinfarktus kockázatát! 

Változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás

A zöldségek-gyümölcsök vitaminokat és antioxidánsokat, a keményítőtartalmú élelmiszerek rostokat, a zsíros halak (pisztráng, lazac, szardínia…) és az olajos magvak ómega-3 zsírsavat, az olíva-, repce-, kukoricaolaj és a dió ómega-9 zsírsavat tartalmaz – ajánlott összetevői étrendünknek, mert hozzájárulnak szívünk egészségének megtartásához. A többszörösen telítetlen zsírsavak, különösen az ómega-3 és az ómega-9, ugyanis szív- és érrendszert védő hatásúak.


Magnézium az izomgörcsök, a magas vérnyomás ellen?

2020. június 27.

Fotó: gettyimages.comHa nehezen koncentrál, izomgörcsöket tapasztal, vagy magas vérnyomással küzd, előfordulhat, hogy a szakorvosi kezelésen túl a magnézium bevitel is segíthet. Dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai Kardioközpont magas vérnyomás és érkockázat specialistája a magnézium és a vérnyomás összefüggéseire hívta fel a figyelmet.

A hiány okai, tünetei

A magnézium az emberi szervezet minden sejtjében fellelhető ásványi anyag. Nélkülözhetetlen számos életfontosságú enzim működéséhez, izom összehúzódáshoz, idegi működéshez, és az erős csontozat fenntartásához. A szervezet magnéziumtartalmának közel fele a csontok felépítésében vesz részt, ahol kalciummal és foszforral alkot vegyületet. Szükség van magnéziumra azizmok működéséhez, valamint az egészséges idegi és szívműködéshez. A magnézium szívre gyakoroltpozitív hatásain túl, több vizsgálatszerint is képes csökkenteni a magas vérnyomást.  Elsősorban hypertoniáskrízis, preeclampia, eclampsia kezelésében használatos.

Hiánya – amely az idősödéssel, a környezetünk ártalmai, a stresszhelyzetek,a nem megfelelő táplálkozás és a kevés mozgással járó életmódkövetkezményeként egyre jelentősebbé válhat – éppen ezért negatív hatással lehet a szervezetre. 

A magnéziumhiány okai:
– fokozott fizikai igénybevétel,
– terhesség és szoptatás idején növekedett szükséglet,
– egyoldalú, hiányos táplálkozás (diéta, fogyókúra),
– emésztési, felszívódási zavarok (bélbetegségek),
– fokozott magnéziumvesztés (hasmenés, égési sérülés, egyesvizelethajtók szedése),
– bizonyos speciális gyógyszeres kezelés (egyes antibiotikumok,immunszupresszív készítmények, kemoterápiás gyógyszerek).


Amit a kullancs elleni védőoltásról tudni kell

2020. június 23.

Fotó: 123rf.com

Közeleg az idő, amikor a parkban sütkérezünk vagy nagyokat sétálunk a természetben, ezért nem árt időben felkészülni a piknikezésre és a nagy játszóterezésekre kullancs terjesztette agyvelőgyulladás elleni védőoltással. A fertőzés ellen ugyanis csak a több lépésből álló védőoltás nyújt védelmet. Mit kell tudnunk az oltásról és mi a teendő kullancscsípés esetén?

„Míg a kullancs által terjesztett – elhúzódó, ideg-, izom- és ízületi károsodásokkal is járó – Lyme-kór nem előzhető meg védőoltással, addig a vírusos agyvelőgyulladás ellen egy nagyon biztonságos és hatékony védekezési mód. A teljes védettséghez azonban több oltás szükséges. Az elsőt érdemes tél végén, kora tavasszal beadatni, ami egy hónap múlva követhet a második, majd 9-12 hónap múlva a harmadik. Az oltási sorozat főként azoknak ajánlott, akik hosszabb időt töltenek a természetben, vagy a foglalkozásuk kapcsán veszélyeztetettebbek. Intézményünkben mindig rendelkezésre áll oltóanyag, így a páciensek akár már most is gondoskodhatnak a megfelelő védelemről” – mondta dr. Jelenik Zsuzsanna infektológus, a Budai Egészségközpont munkatársa.

Mit kell tudnunk a védőoltásról?

  • A védőoltás a vírusos agyvelőgyulladás ellen nyújt védelmet.
  • Legelőnyösebb, ha tél végén, kora tavasszal kezdjük el az oltást, így mire igazán beindul a kullancsszezon, kialakulhat a védettség.
  • Teljes védelmet akkor nyújt, ha betartjuk az oltási rendet és az emlékeztető oltásokról sem feledkezünk meg:
  • először 4 hét időközzel két, úgynevezett alapoltás szükséges,
  • ezt egy év, majd 3 év múlva emlékeztető oltás követi, 
  • folytatáskén ötévente, 60 éves kor felett pedig ismét háromévente kell emlékeztető oltás.
  • Oltóanyagtól függően úgynevezett gyorsított oltási rend is létezik.
  • Egy éves kor felettiek a gyermekeknek készült dózissal olthatók.
  • A védőoltások gyógyszertárban, vényre vásárolhatók meg.
  • A kullancsok által terjesztette más betegségek megelőzésére egyéb óvintézkedéseket kell betartani.

Tavaszi védelem: immunerősítés

2020. június 01.

Fotó: 123rf.com

Ha immunerősítés, akkor vitaminok a gyerekeknek is. 

Az immunrendszer a szervezet védekező mechanizmusa az esetleges fertőzések elleni védekezésben részt vevő sejtek, szövetek, szervek együttese. Az immunrendszer az, mely a szervezetbe kerülő kórokozókat megkülönbözteti a szervezet saját anyagaitól és az idegen anyagokat eltávolítja, megsemmisíti. A betegségek leküzdéséhez tehát erős immunrendszerre van szükség. Így belátható, hogy mennyire fontos ennek karbantartása. Ilyenkor tavasszal pedig még ennél is többre van szükség, erősíteni kell.

Mit tehetünk?

Az immunrendszer erősítéséhez már az életvitelünkkel is nagymértékben hozzájárulhatunk. A jó példa azért is fontos, mert a gyermekeink azt követik általában, amiben felnőnek.

Az alváshiány, a stressz, a mértéktelen alkoholfogyasztás és talán leginkább a helyes táplálkozás és az ezzel összefüggő vitamin- és ásványianyag-ellátottság befolyásolja az immunrendszert.

Az immunrendszer megfelelő működéséhez fontos az A-, C-, B6-, D-, E vitamin és a folsav. Az ásványi anyagok közül, a fertőzések elleni hatékonyságot a szelén, réz, cink és vas segítségével növelhetjük. Ha a szükséges mennyiséget étrendünk nem tartalmazza, azt javasolt külső forrásból, étrendkiegészítők segítségével biztosítanunk.

Különösen a C-vitaminpótlásra kell fokozottan ügyelnünk, mivel az vízben oldódó vitamin. Tehát nem raktározódik a szervezetben, ezért folyamatosan utánpótlásra szorul.


Új utak az egészségmegőrzésben: esszenciális olajok

2020. május 24.

Walter Hagen szavaival élve, szánj kérlek pár percet arra, hogy elolvasod a legújabb cikkemet az illatok gyógyító világáról. Ha pedig van pár órád és szeretnél illatolni tiszta növényi esszenciákat, akkor várlak szeretettel a rendezvényeimen is, melyre a cikk végén lehet jelentkezni.  

„Ne rohanj és ne emészd magad, csak látogatóba jöttél ide, ezért állj meg, és érezd a virágok illatát!”

Fűben-fában orvosság van, éljünk minél többen vele és illatozzunk együtt! Mik is azok az esszenciális olajok? Az esszenciális olajoknak rengeteg változatuk ismert. Olyan természetes vegyületekből állnak, amelyek a növények különböző részeiben fordulnak elő és vízben rosszul keverednek, zsírban jól oldódnak. Maguk a növények termelik ezeket az értékes cseppeket, mivel maguk is áldozatul esnek a különböző kórokozóknak, így a fertőzések ellen természetes módon, esszenciális olajokkal védekeznek. Minden éghajlatnak és egyben az évzsakoknak is megvannak a jellemző, saját betegedései

A leggyakoribb betegségek, tünetek, melyek kiegészítő kezelésére a tiszta, terápiás minőségű esszenciális olajok jó hatásfokkal alkalmazhatóak:

  • légúti fertőzések;
  • ízületi problémák;
  • depresszió, álmatlanság, stressz;
  • fejfájás;
  • fogfájás;
  • bőrbetegségek;
  • menstruációs fájdalmak, klimaxos tünetek;
  • emésztési problémák;
  • baktérim okozta fertőzések.

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...23...118