sub

Információk, érdekességek

Nem szeret rajzolni a gyermekünk

2017. december 07.

Gyakran számolnak be erről nekem főleg fiús anyukák, és megoldást keresnek arra, hogyan tudnának kedvet csinálni gyermeküknek ahhoz, hogy zsírkrétát, ceruzát ragadjanak. Fontos, hogy megértsük, mi állhat annak hátterében, ha gyermekünk nem érdeklődik a rajzolás iránt, vagy ösztönzésre sem hajlandó ceruzát fogni.  

 

Ahány gyermek, annyiféle ok lehet a háttérben, sokszor több dolog is együttesen fennáll.

Tudjuk, hogy a gyerekek mintákat másolnak, úgyhogy először is figyeljük meg magunkat, hogy lát-e bennünket gyermekünk otthon hagyományos módon írni, rajzolni, vagy már a digitális eszközeinken végzünk minden ilyesmit? 

Egyáltalán van-e mindig elérhető helyen jó minőségű, szépen fogó rajzeszköz, ami szép nyomot hagy a papíron?

Egyszer egy látogatásom során egy óvodában figyeltem fel arra, hogy a gyerekek nem rajzoltak. Nagyon meglepődtem ezen, hiszen a szabad játék alatt mindig szokott lenni pár gyerek, akik a rajzasztalnál csendben rajzolgatni szoktak.
Messziről itt is azt láttam, hogy vannak a polcon ceruzák, papírok. Amikor közelebb mentem, akkor láttam, hogy csupa olcsó, rossz minőségű, papíron karcoló ceruzák voltak ott, azok nagy része pedig kitört heggyel ágaskodott a tartóban.
Így nem is csoda, ha nincs kedve senkinek rajzolni.

Ha rájövünk, hogy ezek közül bármelyik nem stimmel, akkor egyszerűen tegyünk próbát. Rakjunk a konyhai étkezőasztalra mindig papírokat szép színes ceruzákat, zsírkrétákat, Legtöbbször itt tartózkodunk, gyermekünk pedig szeret körülöttünk lenni. Üljünk le mi is készítsünk szép kézzel írott bevásárlólistát, vagy bármit, ami eszünkbe jut.

Az is fontos, hogy arra tudjuk megtanítani gyerekünket, melyben mi is járatosak vagyunk. Ha arra kér, hogy rajzoljunk neki egy kutyát, s mi azt mondjuk, hogy nem tudunk, próbáld te, akkor miért is akarná? Ha mi sem tesszük, ő sem fog próbálkozni. Nem baj, ha nem lesz tökéletes a rajzunk, de legalább próbáljuk meg. Lássa, hogy nem adjuk fel, 

A rajzolás a gyermekek fontos kifejező eszköze a játékon kívül. Ha ezt nem teszi, s úgy érezzük, hogy mindent megtettünk ami tőlünk telik, hogy ösztönözzük erre, de mégsem jártunk sikerrel, tényleg el kell gondolkodnunk rajta, mi állhat a háttérben.

A következő dolgokat mindenképpen meg kell figyelnünk gyermekünkön:
Milyen gyermekünk a nagymozgásaiban, mint a járás, futás, ugrálás? Hiszen először ezeknek kell kialakulni. Ha a nagymozgásokban ügyes, akkor fognak a finommozgások is kialakulni.

Milyen gyermekünk mozgáskoordinációja? Össze tudja-e hangolnia  szemét és a kezét? Tehát képes-e arra, hogy szemével folyamatosan kövesse mit csinál a keze?
Mennyi ideig tart a figyelme? Ha könnyen elterelik más ingerek, akkor ezzel biztosan problémája van.
Izomtónusa megfelelő-e? Túl gyenge izomtónus esetén a gyermek keze erőtlen, nehéz a ceruzafogást huzamosabb ideig kivitelezni, valamint a papíron nem hagy elég erős nyomot a gyermek. Ha az izomtónusa túl feszes, akkor pedig görcsös lesz a ceruzafogás, a gyermek nem képes finom vonalak rajzolására, inkább vonalak húzására képes, melyben az egész karja, vállöve egyszerre mozog.
Kialakult-e a dominanciája? Ha a dominanciafejlődés visszamaradt, akkor általában a finommotorika is gyengébb. 

Ha a fentiek közül bármelyik fennáll, mindenképpen mozgásfejlesztés ajánlott, hogy a nagymozgásokból indulva haladjon a gyermek a finommozgások kialakulása felé. Soha nem elszigetelten kell a finommozgásokat ügyesíteni. Hiszen ha csak a rajzoltatást gyakoroltatnánk vele, akkor csak olyan dolgot csináltatunk a gyerekkel, ami nem megy neki. Ezzel pedig még jobban elvesszük a kedvét. 

A szülők általában nem tudják, hogy a finommozgások fejlesztése nem rögtön papír-ceruza feladat, hanem sok lógás, kitámasztás eredménye. A tornában jól beváltak a labdajátékok is erre a célra, hiszen lazul a csukló, erősíti a szem-kéz összehangolást, ami a rajzoláshoz is elengedhetetlen. 

Otthon a gyerekek gyurmázhatnak, tépkedhetnek papírt, origamizhatnak, gyúrhatnak papírgalacsint, fűzhetnek gyöngyöt, de ha a konyhában segít nekünk, akkor is észrevétlenül a kezeit ügyesítjük. Például a tésztagyúrkálástól erősödnek a kéz izmai, a kevergetéstől lazul a csukló, a sózás, pirospaprikázás az ujjaival pont a 3 ujjas ceruzafogás mozdulata, de télen a hógolyózás is segíti a keze ügyesedését. 

S ha megszületnek az első firkák, rajzocskák, érezze, hogy megbecsüljük. Tegyük ki valahova, ahol időről időre csereberélhetjük az alkotásait. 

forrás: Harmonet