sub

Információk, érdekességek

Az „osztály bohóca”

2025. november 19.

Pedagógusok és szülők gyakori problémája a folyton bohóckodó gyermek, és ez a gond az iskolás évek kezdetén különösen előtérbe kerül. Amikor azonban a tanítók és a diáktársak a gyermeket már az „osztály bohócának” tartják, az negatív következményekkel járhat a nebuló fejlődésére nézve – állapítja meg egy tanulmány.

Fotó: nomadsoul1 © 123RF.comAz iskolás évek kezdetén azokat a gyerekeket, akik ügyesen bohóckodnak, hogy szórakoztassák a többieket, szeretik az osztálytársaik, pajtásaik. Amikor azonban a kisdiákok felsőbb osztályba lépnek, a vicces gyermek kedvező megítélése általában romlik. legalábbis egy amerikai egyetem kutatói által megjelent tanulmány szerint. Az írás kimutatja ugyanis, hogy az „osztály bohóca” magatartást később már rosszallóan elutasítják, zavarónak tekintik a diáktársak, de a pedagógusok is. Ezek a „bohócok” pedig zokon veszik a nekik szóló, negatív megjegyzéseket, és a kutatók szerint a dolgot úgy fogják fel, hogy magatartásuk kudarcot jelent számukra a (nem csak az iskolai) közösségben.

A közösség rosszabbodó elismerése

A vizsgálódásból érdekes eredményekre jutottak, többek közt arra is, hogy míg az általános iskola első évében mind a lányokat, mind pedig a fiúkat „bohócoknak” lehetett tekinteni, addig szinte csak a fiúkat tartották annak a második és a harmadik évben. Amellett a rákövetkező évfolyamokon az ilyen típusú diákok nagyon népszerűek voltak társaik körében, de ez a lelkesedés a későbbiekben egyre csökkent irántuk. Vajon miért? A tanulmány készítői szerint ennek oka lehetett többek közt, hogy a viccelődő/bohóckodó fiúknak az iskolai közösségben elfoglalt helyének módosulását a pedagógusok reakciói is befolyásolták. Ami azt jelentette, hogy a hirtelen változás a tanítók viselkedésükre adott negatív válaszát tükrözhette. E szerint az „osztály bohócának” lenni már zavaró volt a tanítási órákon és iskolában, ezeket a fiúkat megdorgálták, egyfajta módon megbélyegezték. Ugyanakkor az osztálytársak kezdték elfogadni ezt az üzenetet, majd egyre kritikusabbak lettek a bohóc gyerekkel szemben.

Összegzés

A tanulmány végén a kutatók a megfigyelések összegzésekor kiemelték, hogy a különféle címkék, amelyeket felragasztanak a gyermekekre, önértékelésük erős meghatározói lesznek a későbbiekben. Ha ez a címke negatív – esetünkben az iskolai életben –, akkor a gyerekek elidegenedhetnek társaiktól, a közösségtől, amelyben élnek. Félnek attól, hogy másképpen bánhatnak velük, és nyomást gyakorolhatnak rájuk. Így a szakemberek arra ösztönzik a pedagógusokat az iskolában és otthon a szülőket is, hogy találják meg a módját e „bohóckodó” viselkedés helyes kezelésének, a gyermek esetleges iskolai kirekesztettségének elkerülése, a jobb diák-tanár és szülő-gyermek kapcsolat előmozdítása érdekében. Elsődlegesen tárják fel és elemezzék a figyelmet magára vonni akaró, bohóckodó gyermek viselkedésének okait, azokat beszéljék meg vele, majd a megfelelő megoldások, pl. feladatok elvégzésének mások előtt történő dicsérete és pozitív értékelése útján javítsanak a helyzeten.

forrás: Patika Magazin