sub

Információk, érdekességek

A koraszülés kockázata jelentősen csökkenthető odafigyeléssel!

2022. november 24.

Érdemes megismerkedni azokkal a kockázatokkal, melyek képesek növelni a koraszülés esélyét. Különösen fontos kiemelni, hogy ezeknek a kockázatoknak egy jórésze bizony megelőzhető, és ehhez igazán csak az kell, hogy a szülők felkészüljenek a várandósságra, támogassák azt. Igen, a szülők, vagyis a koraszülés lehetősége az édesanyán és az édesapán is múlik!

Fotó: gettyimages.comA témában dr. Angyal Géza szülész-nőgyógyász van a ratkotunde.hu segítségére.

Koraszülés

Melyik babát tekintjük koraszülöttnek? Azok a kicsik, akik a 36. gesztációs hét előtt érkeznek erre a világra, koraszülöttek. Természetesen a súlya is mérvadó a babának, de nem ez alapján kerülnek ebbe a kategóriába. Súlyuk szerint a WHO a koraszülötteket 3 kategóriába sorolja, melyből az 1500 g alatti születési súllyal rendelkezőek az “igen kis súlyú újszülöttek”, míg az 1000 g alatti súllyal érkezők az “igen – igen kis súlyú újszülöttek”

A súly is egy fontos kérdés, de a koraszülöttek esetében a problémát az jelenti, hogy túlságosan kevés időt töltenek az anyaméhben, vagyis a fejlődésük nem tökéletes, ennek megfelelően életben maradási esélyeik rosszabbak, mint az időben érkező babáké.

Mi lehet a gond?

A sorozatokban és filmekben a koraszülések jellemzően nem tűnnek olyan nagy problémának, a valóságban azonban ez az állapot komoly veszélyeket rejt. A koraszülöttek szervei bár kifejlődtek, kicsik és éretlenek, ennek megfelelően a működésük még nem tökéletes.

A bőrük vékonyabb, szakadékony és az alatta lévő zsírrétek vastagsága még nem megfelelő. Ez az oka annak, hogy a kicsiket szinte azonnal inkubátorba helyezik, hiszen a bőrük fejletlensége miatt sokkal könnyebben kihülnek, és a vízvesztésük is nagyobb – ezt képes korrigálni az inkubátor.

Mivel a máj és az epe fejlettsége sem megfelelő, a koraszülöttek a sárgaságra is hajlamosabbak.

Az állapot egyik legveszélyesebb velejárója a fokozottabb vérzékenység. Ez hajlamosabbá teszi a kicsiket többek közt az agyvérzés kialakulására, melynek következtében sokszor maradandó sérüléssel is számolni kell. Ez kisebb vagy nagyobb mértékű mozgáskorlátozottságot eredményezhet, és sajnos az értelmi képességek elmaradásával is járhat.

A koraszülöttek immunrendszer sem működik kielégítően, ennek megfelelően pedig sajnos sokkal fogékonyabbak a fertőzésekre is.

Alapvetően már maga a születés is veszélyeket rejt a baba számára, ez a koraszülöttek esetében fokozott. Nehezen ellenőrizhető, ezért korrigálni sem tudják időben, így a halláskárosodás sajnos igen gyakran fordul elő. A látás és az idegrendszer sérülései szintén a veszélyek között szerepelnek.


Aki gyalogol, annak fiatalabb a szervezete és az agya

2022. november 24.

Fotó: 123rf.com

Aki 45 évesen gyorsabban gyalogol, annak fiatalabb a szervezete és az agya is, a gyaloglás leggyorsabb, de még nem futó tempója ugyanis jó jelzője a szervezet és az agy öregedésének egy új amerikai kutatás szerint.

A lassabban gyaloglóknál egy 19 fokozatú skálán “gyorsabb öregedést” mutattak ki, tüdejük, fogsoruk és immunrendszerük általában rosszabb állapotban volt, mint a gyorsabban gyaloglóké – idézte a JAMA Network Open című szaklap friss számában megjelent tanulmányt a SciendeDaily.com.

“Az a meglepő, hogy ezt 45 éveseknél állapítottuk meg, nem idős geriátriai pácienseknél” – mondta Line J.H. Rasmussen, a Duke Egyetem pszichológiai és idegtudományi tanszékének kutatója.

A kutatásban résztvevők gyerekkorában végzett mérések előre jelezhették, kiből lesz lassabb gyalogos. Háromévesen felvett IQ-, nyelvi értési és kudarctűrési tesztjeik, mozgásuk ügyessége és érzelmeik irányításának képessége “megjósolta” a 45 éves kori gyaloglási sebességüket.

“Az orvosok tudják, hogy akik a hetvenes, nyolcvanas éveikben lassabban járnak, általában előbb halnak, mint a hasonló korban gyorsabban gyaloglók. Az új tanulmány azonban az óvodás kortól az életközépig terjedő időszakot ölelte fel, és azt találta, hogy a lassú járás évtizedekkel az öregség előtt jelzi a problémát” – mondta Terrie E. Moffitt, a Duke Egyetem és a King’s College London tudósa, a tanulmány vezető szerzője.

A hosszú távú kutatás majdnem ezer embert vizsgált, akik mindannyian az új-zélandi Dunedinben születtek ugyanabban az évben. Életük során rendszeresen vizsgálták őket, utoljára 2017 áprilisa és 2019 áprilisa között, 45 éves koruk körül.

Az utolsó mérések MRI-eredményei azt mutatták, hogy a lassabban járóknak általában kisebb volt az agytömegük és az agykéreg vastagsága, kisebb az agyfelszín területe és több volt az agyi erek betegségének a jele, vagyis agyuk valamivel idősebbnek tűnt a gyorsabban gyaloglókéhoz képest.


Szemjóga: próbáljuk ki!

2022. november 17.

A hagyományos indiai jóga kevéssé ismert ága, a szemjóga túlmutat az egyszerű szemtornán. Segíthet nyugtatni, erősíteni a szemet és megvédeni a modern világ vagy az életkor káros hatásaitól. Napjaink egyik gyakori problémája pl. a digitális eszközök hosszas használata okozta szemfáradtság, mely ellen is hatékonyak lehetnek a rendszeres szemjóga gyakorlatok.

Fotó: gettyimages.comMiért próbáljuk ki?

Főképpen a szemfáradtság enyhítésére, a szem védelmére, izmai erősítésére… Hiszen a szemünk „szenved” pl. a rendszeres képernyő-használattól, vagy egyéb okokból is lehet túlerőltetett. Felmérések során nem kevesen számoltak be arról, hogy naponta a képernyők előtt eltöltött, hosszú idő miatt szemszárazságot, olykor látászavarokat észlelnek.

bben nincs semmi meglepő, mert a képernyőre szegezve tekintetünket kevesebbet pislogunk, és akár 60 százalékkal csökkenhet a pislogások száma, ami mérsékli a szem hidratáltságát. De a szemhéjak becsukása által előidézett sötétség rövid ideig pihentető hatása is rövidül. Azáltal, hogy a szemet másképp működtetjük, és pihenőidőket kínálunk neki, a szemjóga csökkenti a fáradtságot és a különféle kényelmetlenségeket (száraz vagy könnyező szem, viszkető, vörös szem, stb.).

Kényeztessük a szemet

A szemünknek oxigénre, természetes fényre és stimulálásra van szüksége.  Bebizonyosodott, hogy pl. a gyermekek gyakori rövidlátása azzal is összefügg, hogy kevesebbet tartózkodnak a szabadban (nem eleget profitálnak a nappali fényből), nagyon közelről olvasnak, és túl sokáig nézik a képernyőket. A korrekciós szemüveg enyhíthet a bajon, és segíthet a mindennapi életben, de a szem hajlamos lustává válni… Eredmény: egyre kevésbé tudjuk a szemüveget nélkülözni. A szemjóga lehetővé teszi, hogy gyengéden törődjünk a szemünkkel. (a gyakorlatokat soha nem szabad túl gyorsan végezni, vagy úgy, hogy fájjanak). 

De akárcsak a tradicionális jóga, ez sem egyszerű szemtorna. És hozzáadódnak hasznos tanácsok az életmódról, a természetes szemápolásról, az étkezésről, a légzésről is, amelyek hasznosak lehetnek a szemjóga szempontjából is. Ha ugyan ezt a fajta alternatív szemerősítő módot, mint Dr. William Bates amerikai szemész módszerét, vagy mint szem csikung (qi gong) gyakorlatot a hagyományos orvoslás nem ismeri el, kényeztetjük vele a szemet, miáltal dolgoztatjuk, javítjuk a komfortérzetét, enyhítjük a szemfáradtságot, de bizonyos esetekben stabilizáljuk is a látást a gyakorlatokkal.

Enyhe kezdés javasolt

– Szemellazító, relaxációs gyakorlat

A „tenyerezés” (palming, szemtakarás) technika lényege, hogy néhány percre pihentetjük a szemünket, majd ellazítjuk.

A gyakorlat: dörzsöljük össze a két tenyerünket, hogy felmelegedjenek, majd összezárt ujjakkal tegyük a bal kéz tenyerét a bal szemünk fölé (anélkül, hogy hozzáérnénk a szemgolyóhoz vagy az orrunkhoz), és a jobb kézzel tegyük ugyanezt a jobb oldalon. Teljes sötétségben kell lennünk, zárjuk ki a legtöbb fényt (nyitott szemmel ellenőrizzük). Azután csukjuk be a szemünket, és maradjunk így 30-45 másodpercig… nem tovább! Ha fárasztó munkát végzünk, ismételjük a gyakorlatot 45 percenként vagy óránként.


Pénzügyileg is megtérül az egészség: vagyonokat nyerhetünk a megelőzéssel

2022. november 10.

Milyen problémákat okozhat a család gazdasági élete szempontjából, ha nem vagyunk teljesen egészségesek? Szakértő segítségével vettük sorra, hogy milyen anyagi áldozatokat jelentenek a betegségek, s emellett mekkora befektetésre lenne szükségünk az egészségünk megőrzéséhez.  

A legtöbben még mindig úgy gondolkodnak, hogy
„Majd akkor szedek táplálékkiegészítőt, akkor vigyázok az egészségemre, ha már baj van.”

Pedig vagyonokat nyerhetünk a megelőzéssel – szó szerint. Többszörösen megtérülhet az egészségünkre fordított energia és pénz: a rendszeres sportolás és az étrend-kiegészítők, vitaminok szedése.
 
A háborús hírek, a változó rezsiárak és a világjárvány hatásai közepette az emberek jelentős része a jövője miatt aggódik. Sokan már most úgy látják, hogy a pénzük nem elég a hó végéig. Az aggodalmak stresszt okoznak, ennek egyenes következménye pedig a szervezet fizikai reagálása, hiszen minél stresszesebb valaki, annál hamarabb beüthet egy nátha, fertőzés vagy bármilyen más betegség, és az ember hamar táppénzen találhatja magát. A táppénz pedig eleve kevesebb fizetést jelent, ami egy ilyen magas inflációs időszakban még jobban megroppanthatja a családokat. Ráadásul a félelem és az aggodalom nagy hátulütője, hogy egyfajta hályogként van a szemünkön, nem látunk tőle tisztán.

„Egészségesen józanul tudunk mérlegelni”

„Ha az ember fitt, és jól érzi magát a bőrében, akkor könnyebben tud megoldásokban gondolkozni, pozitív maradni, képes esetleg túlórát vállalni vagy munkahelyet váltani. Egészségesen átlátja a családja helyzetét, józanul tud mérlegelni, nem pedig a félelmein keresztül. Érdemes tehát 15-20 ezer forintnyi összeget költeni magunkra havonta, hogy rendszeres sportolással és táplálékkiegészítőkkel, vitaminokkal megerősítsük az immunrendszerünket, illetve antioxidánsokkal csökkentsük a stressz által megnövekedett szabad gyökök számát a szervezetünkben” – hangsúlyozta Polgári Erika, a NaturComfort Kft. tulajdonosa.

A megelőzés a legjobb befektetés!

Sokan úgy vannak vele, hogy „Most nem fáj semmim, éppen jól vagyok, akkor minek költsek rendszeresen vitaminokra, étrend-kiegészítőkre?” Pedig az orvosok és a természetgyógyászok is ronggyá koptatják a szájukat a megelőzés érdekében, főleg a tél közeledtével. Nos, a megelőzés a legjobb befektetés, hiszen egy-egy betegség több százezer forintba kerülhet, és a családi költségvetést is bedöntheti. Ha csak két hét táppénzzel számolunk, a fizetéskiesésen kívül a gyógyszerek kiváltását és az esetleges magánorvosi ellátás költségeit is figyelembe kell vennünk. Ráadásul a munkáltatók nem szívesen veszik, ha az alkalmazottjuk rendszeres táppénzen van. Előbb-utóbb lecserélhetik egy másik kollégára, akire úgymond jobban lehet számítani.

A rendszeres masszázs jótékony hatásai: íme 4 egészségügyi indok

2022. október 30.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A masszázs testre és lélekre gyakorolt pozitív előnyeivel már az ókorban is tisztában voltak. Napjainkban modern kori életvitele - ülőmunka, kevés mozgás, helytelen testtartás, mindennapi stressz - miatt pedig még inkább szüksége van a ma emberének ezen terápia egészségügyi előnyeire. Íme 4 fantasztikus egészségügyi érv, amelyek miatt érdemes rendszeresen masszíroztatni.  

Relaxál és oldja a stresszt

Testünk a stressz hatására kortizolt, hétköznapi nevén stresszhormont termel. A szervezet magas kortizolszintjének számos negatív egészségügyi vonzata van, pl. fáradékonyság, elhízás, fejfájás vagy emésztési zavarok. A masszázs során a test egy ellazult állapotba kerül, amelynek köszönhetően egyensúlyba kerül hormonháztartásunk.

A masszázs emellett aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert is, amely a testünk stresszre gyakorolt válaszreakcióját hatékonyan képes ellensúlyozni. Már egy alkalom után javul a kedélyállapotunk, és úgy érezzük, mintha kicseréltek volna minket. Akik rendszeresen részt vesznek masszázson, szinte kivétel nélkül megnövekedett energiaszintről számolnak be.

Enyhíti az izomfeszültséget

A masszázsterápia különféle gyúró- és nyomómozdulatokkal csökkenti a szervezetben a felgyülemlett feszültséget – emellett jótékonyan hat az izmok egészségére is. A hatására csökken az izomtónus, a fáradt izmok gyorsabban regenerálódnak és javul azok állóképessége.

Az izomfeszültség csökkenése mellett a masszázsnak van egy másik pozitív vonzata is: nevezetesen segít a fájdalmak enyhítésében. A kezelés során endorfin termelődik a testünkben, ami bizonyítottan fájdalomcsökkentő hatással bír, így sérülés vagy krónikus fájdalom esetén is remek megoldás lehet elmenni masszíroztatni.

Helyreállítja a vér- és nyirokkeringést

A masszázs gyakorlatilag egy mechanikai inger a bőrre és az alatta lévő szövetekre. Testünkben ilyenkor megjelennek a különböző vegyi anyagok, aminek következtében az erek kitágulnak, a kezelt területen helyi vérbőséget idézve elő. Így szervezetünkben a bomlástermékek és tápanyagok cseréje felgyorsul a sejtek, rostok pedig megújulnak. Emellett csakúgy, mint testünk véráramlása esetében, a felszíni nyirokerek keringése is fokozódik.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...135