sub

Információk, érdekességek

Kis odafigyeléssel kivédhetők a fulladásos gyerekbalesetek

2022. szeptember 21.

Fotó: 123rf.com

A vízbefulladásos balesetek leginkább két korosztályt, a totyogókat és a tinédzsereket érintik – mondta Dr. Krivácsy Péter. A Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinika Sürgősségi Osztályának főorvosa a nyári szünet kapcsán kiemelte, a figyelmeztetések ellenére minden évben történnek vízbefulladások, pedig szinte minden esetben ki lehetne védeni a tragédiát.

A megelőzés fontosságát hangsúlyozva kitért rá, hogy lehetőség szerint már óvodás korban tanítsuk meg a kicsiket úszni, négy éves kor alatt pedig még a kerti kismedencében vagy a fürdőkádban sem szabad magukra hagyni a gyermekeket. Mint ismertette, tinédzserek esetén többnyire a rossz helyzetfelismerés és az alkoholfogyasztás miatt következik be a baj.

Öt éves kor alatt leginkább az apró tárgyak, ételek okoznak fulladást, de a vízbefulladás is gyakori a totyogók körében – mondta Dr. Krivácsy Péter, kiemelve, hogy néhány alapszabály betartásával meg lehet előzni a nagyobb bajt. Az otthoni balesetek kiküszöböléséről szólva a főorvos hangsúlyozta, egy éves kor alatti csecsemők esetén figyeljünk arra, hogy a fürdővíz legfeljebb olyan mélységű legyen, hogy a baba szája és orra még kint legyen belőle.

Az a legfontosabb, hogy négyéves kor alatt semmiképp se hagyjuk a gyermeket egyedül a fürdőkádban vagy a kerti medencénél, ha pedig strandolni megyünk, a medencében mindig viseljen a gyermek karúszót vagy úszógumit. Amennyiben vízibiciklizni vagy csónakázni indulunk, hat éves korig mindenképpen adjunk mentőmellényt a gyerekre, úszni nem tudó gyerekeknél pedig ez később is nélkülözhetetlen. Arra is figyeljünk, hogy mindenképpen legyen úszni jól tudó felnőtt a közelben, hogy baj esetén minél előbb megkezdődhessen a segítségnyújtás.

A serdülők elsősorban azért vannak veszélyben, mert gyakran nem mérik fel reálisan a különféle helyzeteket, illetve túlbecsülik az úszástudásukat. Dr. Krivácsy Péter szerint fontos, hogy a hozzátartozók felhívják a figyelmüket, hogy csak akkor menjenek csónakázni vagy vízibiciklizni, ha biztos úszók. Ellenkező esetben mindenképpen vegyenek fel mentőmellényt.


Így változtatja meg a közösségi média a párkapcsolatokat

2022. szeptember 15.

A közösségi média ugyan könnyebbé teszi az ismerkedést, de nem elég megismerni vagy felszedni valakit. Meg is kell tudni tartani. Ez az a social media egyik nagy hátránya.  

Az egymással szemben ülő párok telefonnyomkodása ma már megszokott látvány. Szomorú, de igaz. A párok nagy része inkább a saját telefonját nyomkodja, mint hogy egymással beszélgetnének. A telefon nyomkodása a társas kapcsolatok rovására megy. Sok esetben függőségről is beszélhetünk, ami vagy az egyik félnél, vagy mindkettőnél kialakult. Ha csak az egyik félnél, akkor kérdés mit tud kezdeni ezzel a függőséggel a másik. Ha mindkettőnél, akkor a kérdés, hogy le tudják-e így élni az életüket szótlanul. Eljön-e az a pillanat, hogy valamelyik felemeli a hangját a jelenség ellen.

Féltékenység

A közösségi média megkönnyíti az ismerkedést, hiszen ott sokan nyíltan élik az életüket. Mindent meg lehet tudni róluk, ami egy ismerkedéshez szükséges. Ezért sokszor félrelépésre ad okot és féltékenységre. A legtöbb kapcsolatnál már az problémát szokott okozni, hogy nem fektetik le jó előre a szabályokat.

Mi számít megcsalásnak?

Ha valaki szívecskét, vagy egy ölelős emojit küld valaki másnak az már megcsalás? Persze erre a másik fél azt mondja, de hát nem is ismerem. Ha nem ismered, akkor miért küldesz neki szívecskét? És így tovább. Fontos, hogy legyenek szabályok és ezeket mind a két fél tartsa is be. Sokszor van, hogy a párok közül valaki ráír egy harmadik félre. Ezt a másik észreveszi, és óriási balhé kerekedik belőle okkal vagy ok nélkül. Mindenkinek más az értékrend.

Azonos értékrendű partnert válasszunk

Van, akinek a szívecske küldés belefér, a másik azt mondja ez már megcsalás. Van, akinek belefér, ha egy vadidegennel beszélget párja a neten, a másik azt mondja félrelépésre ad okot. Kinek mi számít megcsalásnak? Egyáltalán honnan kezdődik a megcsalás? Ez mindenkinél egyéni, és mindenki maga dönti el. Fontos, ha párt választunk magunknak hasonló értékrendű embert válasszunk, mert akkor ezek a félreértések elkerülhetőek.


Az antibiotikum-fogyasztás 46 százalékkal nőtt két évtized alatt

2022. augusztus 26.

Fotó: gettyimages.com

Két évtized alatt 46 százalékkal nőtt a globális antibiotikum-fogyasztás – derül ki a Lancet Planetary Health című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból.

Az antibiotikum rezisztenciáról folyt globális kutatási (GRAM) program keretében, amely átfogó elemzést ad az emberek teljes antibiotikum-fogyasztásáról világszerte, 204 ország adatait vizsgálták 2000 és 2018 között.

Az antibiotikumok helytelen használata a gyógyszereknek ellenálló fertőzések fontos előidézője, az antibiotikum-fogyasztásól azonban kevés adat áll rendelkezésre – olvasható az Oxfordi Egyetem közleményében.

A kutatók, köztük az egyetem szakemberei új megközelítést alkalmaztak, amely magában foglalt statisztikai modellezési technikákat, továbbá az alacsony és közepes jövedelmű országokban a háztartásokról gyűjtött nagyszabású felméréséket és az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Betegségmegelőzési és Ellenőrzési Központ (ECDC) gyógyszereladási adatait.

A globális antibiotikum-fogyasztás mintázatának megértése segít bennünket abban, hogy számos közegészségügyi kihívásra választ adjunk – közölte Annie Brown, a tanulmány első szerzője.

A tanulmány szerint Észak-Amerikában, Európában és a Közel-Keleten magas az antibiotikum-fogyasztás aránya, a Szaharától délre fekvő térségekben és Délkelet-Ázsia egyes részein nagyon alacsony. Egyes országok között akár tízszeres is lehet az antibiotikum-fogyasztás aránya.

Miközben a globális fogyasztás aránya 46 százalékkal nőtt 2000 és 2018 között, a magas jövedelmű országokban ez az arány viszonylag stabil maradt, a közepes és alacsony jövedelmű országokban azonban 76 százalékkal nőtt ezen időszakban az antibiotikumok használata.

A legnagyobb növekedést – 116 százalék – Dél-Ázsiában, valamint Észak-Afrikában és a Közel-Keleten – 111 százalék – mutatták ki az adatelemzők.


Itt van újra - a kánikula

2022. július 21.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Hűtsd magad! Kívül-belül! A hétvégén már 31-34 fokra is számíthatunk, újra kánikula, ami nagy öröm a nyaralóknak! Nincs is szuperebb egy jó kis meleg nyári hétvégénél a vízparton! Persze van, hogy már ott is jól esne egy kis lehűlés! De annak, aki a városban, netán zárt térben kénytelen "nyaralni", mindenképpen szüksége van a hűtésre!  

Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben a nagy melegben is, érdemes megfogadni néhány tanácsot:

A legfontosabb, hogy igyunk sokkal több folyadékot, mint egyébként tennénk!
No persze, nem mindegy, hogy mit! Olykor felröppenek sajátságos információk e témában (pl, hogy alkoholt), de tudni kell, hogy a hidratáláshoz legjobb a tiszta víz! Forrásvíz, ha lehet, vagy tisztított víz. Annak érdekében, hogy jobban lecsússzon a napi szükséges mennyiség, 2-3 liter, ízesíthetjük bátran citrommal, lime-mal, mentával.
Nagyon fontos, hogy langyosan/szobahőmérsékleten fogyasszuk.

Hogy miért van erre szükség? Ennek megértéséhez tisztában kell lenni azzal, hogy az emberi test sokkal bonyolultabb szerkezet, mintsem gondolnánk. Olykor pont ellenkezőleg reagál, mint várnánk. Ha pl. jéghideg vizet iszunk, elkezd úgymond „ellentartani”. A hideg folyadék összehúzza az ereket, és csökkenti a véráramlást, ezzel is nehezítve a hőleadást.

Ezzel szemben, ha szobahőmérsékletű vagy annál melegebb folyadékot iszunk, aktiválódnak termoreceptoraink, így fokozódik az izzadás. Ez, mint természetes hűtőmechanizmus, gondoskodik arról, hogy csökkenjen a testhőmérséklet. Ennek eredményeként pedig máris bebizonyítást nyert, hogy a meleg italok, például egy bögrényi forró tea, tényleg képes a nyári melegben arra, hogy lehűtsön.
Igy hát a szobahőmérsékletű vízfogyasztás mellett legjobb, ha időnként egy-egy bögre meleg teát, vagy levest is elszürcsölgetünk.


Felelőtlenség és figyelmetlenség okozza a legtöbb vízibalesetet

2022. június 29.

Nem vesszük figyelembe a szakemberek intelmeit, tele hassal, nem megfelelő úszótudással, alkoholos befolyásoltság alatt megyünk be a vizekbe, a szervezetünk pedig sok esetben nem képes megküzdeni a váratlan sokkhatásokkal. A szülőknek azzal sem árt tisztában lenni, gyermekük milyen úszótudással rendelkezik, még akkor is, ha egyébként sekély partszakaszon strandolunk.

Fotó: gettyimages.comAz elmúlt időszakban megsokasodtak a vízibalesetek, különösen fájó, hogy több gyerek is életét veszítette fürdőzés közben, vagy csak a gyors, szakértői segítségnek köszönhetően kerülhették el a tragédiát. Sokan csak legyintenek, vagy még ennyi fáradtságot sem vesznek, ha a strandolások kapcsán tett szakértői intelmek kerülnek szóba, mondván, mi baj történhet egy sekély vízben? Nem árt azonban tudni, akár bokáig érő vízben is meg lehet fulladni, ha a száj-, vagy az orrnyílás egy szerencsétlen pillanatban víz alá kerül.

Nem mérjük fel reálisan a környezetet

A traumatológus szakorvos szerint a vízbefulladás két okból történhet meg. Az egyik klasszikus példa, amikor a légutakba víz kerül és a bajba jutott nem tud önerőből sokkhatás, fáradtság, fizikai behatások, esetleg a képességek hiánya miatt a vízfelszín felé kerülni és levegőhöz jutni. Másrészt sok balesetben egy váratlan esemény, például a hideg okozta sokkhatás, egy mélyedés a vízmederben, vagy éppen túl sekély, esetleg erős sodrású víz okozza a bajt. A pánik csak ront a helyzeten, hiszen ilyenkor a levegővétel sem megfelelő, a tüdőt pedig víz árasztja el.

„Nyáron szeretünk beugrani a vízbe, de felhevült testtel mindez kifejezetten veszélyes. A hirtelen jött hideg fulladáshoz vezethet, de életveszélyes szívritmuszavart és keringésleállást is okozhat. A hideg ráadásul negatív hatással van a gégére: görcsös állapotot idézhet elő, amely a légzés megállását is előidézheti. Sokan azt sem veszik figyelembe, hogy pontosan milyen mélységű vízbe ugranak be. Nyakcsigolya-sérülés és így azonnali bénulás, koponyasérülés is adódhat egy nem jól felmért, vagy eleve figyelmen kívül hagyott vízmélységből. Sokszor elhangzik az is, hogy étkezés után ne menjünk vízbe, mert mindez megterhelő a szervezetünknek.

A nyaralók többsége azonban nem látja ennek a veszélyeit. Emésztés közben olyan fiziológiai állapotba kerül a szervezet, amely a hideg víz hatására megterhelheti a szívet, ez pedig szívritmuszavart, és azonnali fulladásveszélyt is okozhat. Csúszdázás közben pedig a gravitációs erők miatt a folyadék és az étel visszajut a légutakba, amely szintén fulladásveszélyt okozhat” – mondta Dr. Moravcsik Bence Balázs, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd-traumatológus szakorvosa, aki nemrég maga is részt vett egy 4 éves kisfiú újraélesztésében.

A szakemberek szerint többnyire felelőtlenség és figyelmetlenség okozza a vízibalesetek nagy részét: a nem megfelelő úszótudás, a saját képességek túlbecsülése, a fáradtság, a vízbiztonság hiánya az, amely a legtöbb esetben a baleset, vagy a tragédia hátterében áll. A vízimentők és a rendőrség is rendszeresen kampányol azért például, hogy kajakozás, SUP-ozás, vízibiciklizés közben viseljünk mentőmellényt, de azzal sem árt tisztában lenni, milyen mély vízbe akarunk épp bemenni. A természetes vizek a legfélrevezetőbbek, hiszen egy lassan mélyülő víz például hamis biztonságérzetet adhat.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...2...157