sub

Információk, érdekességek

Kutya-macska viszony testvérek között

2022. szeptember 07.

Puff! Bumm! Ez a tiéd, megkaptad a magadét! Ha gyakran hallunk ilyen hangokat, civakodást kisebb gyermekeink között, problémát jelenthet, miként győzzük meg őket: ez így nem mehet tovább. Mégpedig úgy kellene intéznünk, hogy tartós legyen a megbékélés… A testvérek közti kutya-macska viszony megszüntetése érdekében néhány gyakori, szülői kérdésre adott válasszal, jó tanácsokkal igyekszünk segíteni.

Fotó: gettyimages.comNormálisnak tekinthető, ha egy alig 3 éves gyermek már folyton veszekszik, verekedni próbál a testvérével?

Három éves korukig a kicsiken elsősorban érzelmeik uralkodnak. Így egyes gyerekek nem tudják megállni, hogy folyton ne veszekedjenek, verekedjenek a testvérükkel, és a legkisebb sérelem miatt ne marakodjanak. Természetesen meg kell állítanunk őket, hogy megvédjük egyik gyereket a másiktól, illetve időben leszoktassuk az agresszióról. Tanácsoljuk, hogy nyugodt hangon magyarázzuk el: „Nagyon mérgesnek látszol, de nem szabad akkor sem civakodni, verekedni – senkinek sem. Bízom benne, hogy ezt megtanulod, és nem fogsz így viselkedni a jövőben.” Kerüljük a leszidást, megrovást, annak emlegetését, hogy rossz, szófogadatlan a gyerek. Gyengéden beszéljünk vele, hogy segítsük érzelmei (düh, neheztelés, sértődés, szomorúság…) feldolgozásában, vagy megzabolázásában.

Kisgyermekeink állandóan sértegetik egymást – hogyan reagáljunk rá?

Semmiképp se hagyjuk annyiban a dolgot, hanem emlékeztessük őket arra, hogy sem a gyerekeknek, sem a felnőtteknek nem szabad becsmérelni, megalázni egymást. Hangsúlyozzuk, hogy még akkor sem, ha egyáltalán nem értünk egyet a másikkal. Próbáljuk meg kideríteni, honnan erednek ezek a sértegetések, vagy netán milyen inzultusoknak voltak tanúi, mert kisgyermekkorban a mimikri (akaratlan, önkéntelen utánzás) nagyon erős lehet.

Idézzünk fel velük újra átélt helyzeteket, pl: mondtak-e vagy tettek-e olyasmit, amiért pl: butának, rossz gyereknek nevezték őket. Éreztek-e olyasmit, hogy nekik „vissza kell adniuk” ezeket a sértéseket – és kivel mással próbálkozzanak, mint a testvérükkel? Mindennek a kiderítése időbe telik, de megéri, ha az okok feltárása és magyarázatunk után a megoldást nem egymás szidalmazásában találják meg a csemeték.

Ha folytatják a verekedést, veszekedést, büntessük őket?

5-6 éves kor után a gyerekek jobban úrrá tudnak lenni érzelmeiken, ha környezetük támogatja, segíti őket ebben. Előfordul ugyanakkor, hogy gyakran verekednek, veszekednek, és előzetes figyelmeztetésünk ellenére sem hagyják abba a civakodást – mégsem célravezető büntetni őket. Hiszen nehéz megállapítani, ki volt a hibás, ki kezdte a perpatvart, így a gyerekekben felvetődhet, hogy igazságtalanok velük. Az azonnali abbahagyás, „tűzszünet” mellett azonban szigorúan tartsunk ki. Ha ennek elérése után a gyerekek túl fáradtak, várjuk meg, míg pihennek, megnyugodnak, és akkor kérjünk tőlük magyarázatot. Ösztönözzük őket arra, hogy őszintén mondják el, mi miatt haragszanak egymásra, és mit szeretnének (pl: játszani a számítógépen). Ajánljunk nekik megoldást, pld. hogy felváltva játsszanak – és lássák be, egyben tanulják meg, hogy nem civakodással, hanem értelmes módon kell megoldani hétköznapi vitáikat más esetekben is.


Nem eszik a gyerek reggel

2022. szeptember 06.

Fotó: gettyimages.com

Mindennap ugyanaz a „cirkusz”: a gyerek durcáskodik, ha elé tesszük a reggelit, mi pedig erősködünk, hogy egye meg. Aggódunk, és azon tűnődünk, miért utasítja el. Vizsgáljunk meg hát néhány okot, és találjunk rá megoldást!

Egy kiadós, tápanyagokban gazdag reggelinek köszönhetően sokkal jobban tudnak figyelni a gyerekek később a tanórán, fegyelmezettebben viselkednek az iskolában – és ha az egész napi menü megfelel az egészséges táplálkozás szabályainak, nem kell a súlyuk miatt sem aggódniuk, ha bőséges a reggeli.

Túl késői vagy kiadós vacsora

Pizza vagy hús krumplival, sütemény, fagylalt – mindez például sok lehet a gyereknek vacsorára. Neki kevesebb és nem olyan fajsúlyos ételekre van szüksége este, mint olykor a felnőtteknek. Hús például nem feltétlenül szükséges a napnak ebben a szakában, ha fogyasztott belőle délben. Ahhoz, hogy felkeltsük az étvágyat reggel, tanácsos könnyíteni az előző napi vacsorán – lehet az egy kedvelt főzelék egyszerű feltéttel, különféle saláta, ízesítve pl. tojással, szardíniával, tejtermék, desszertnek gyümölcs vagy kompót. És persze lehetőleg azonos időben, a kora esti órákban fogyassza el a gyerek.

Ha nehezen ébred reggel

Az a gyerek, aki hét közben morgolódik a korai reggeli miatt, a hétvégén általában felkelés után szeret egy ideig játszani, és csak később, 9–10 óra között van kedve reggelizni. Tanácsunk: kezdje a hétköznapot, iskolába menetel előtt tusolással, öltözködéssel és egyéb reggeli teendőkkel, hogy szervezetének legyen ideje valóban „felébredni”. Ezt követően jobb hangulatban ül majd a reggelizőasztalhoz, és az étvágy is megjön…

Ha egyszerűen csak „nincs kedve” enni

A pedagógusok tapasztalatai szerint a legtöbb gyerek, aki nem eszik reggel, azt látja, hogy a szülei sem reggeliznek otthon. Ha mi magunk sem fogyasztjuk el a reggelinket, csak sietve felhörpintünk egy kávét, miközben mást csinálunk, kevés esélye lesz annak, hogy a gyermekünknek magában lesz kedve az evéshez. Húzzuk hát fel a vekkert 15–20 perccel korábbra, és szenteljünk több időt a reggeli elkészítésének, de főleg annak, hogy a gyerekkel együtt leüljünk enni.


Aki sokat tévézik, rosszabbul beszél

2022. szeptember 04.

Azok a gyerekek, akik naponta két óránál többet tévéznek, kisebb szókinccsel rendelkeznek, ügyetlenebbül mesélnek történeteket, és több a nyelvtani hiba az írásbeli munkájukban, mint azokéban, akik kevesebbet ülnek képernyő előtt. 

Fotó: pixabay.comA würtzburgi egyetem pszichológusai 330 óvodást és kisiskolást vizsgáltak négy éven át rendszeresen. Mérték a gyerekek nyelvi kifejezőkészségének változását, később iskolai eredményeiket, és általános intelligenciájuk alakulását. A kísérletbe bevont szülők naponta készítettek feljegyzéseket gyermekük tévézéssel töltött idejéről.

A sok tévénézés hátrányai

Az adatok kiértékelése után az derült ki, hogy a sokat tévéző gyerekek – még akkor is, ha gondos családi háttérrel rendelkeznek – különösen gyenge szóbeli teljesítményt nyújtanak.

Úgy tűnik, a TV előtt töltött szótlan órák az évek során leginkább a nyelvi-szóbeli kifejezőkészséget veszélyeztetik. A kevéssé intelligens gyerekeknél még nagyobb hátrányt jelent a sok tévézés. A 85 IQ-nál kevesebbel rendelkezők olvasási képessége és szóbeli teljesítménye igen nagy lemaradást mutat, ha hosszabb időn át napi két óránál többet tévéznek.

Az egészen kicsik beszédfejlődését is lassítja, ha a televízió túl nagy szerepet kap az életükben. Ebből a szempontból alig van jelentősége, hogy mit néz a gyerek. A lényeg, hogy a képernyő olyan tevékenységektől vonja el az idejét, amelyek pótolhatatlanok a verbális képességek, és később az írni-olvasni tudás szempontjából.

Ezt is tőlünk tanulják

A vizsgálatok azt is kiderítették, hogy a tévézési szokások korán stabilizálódnak. Az a gyerek, amelyik óvodás korban sokat tévézik, iskolás korában még inkább ezt teszi majd. Ez fordítva is igaz. Ha a szülők mindenek előtt személyes példamutatással elérik, hogy gyermekük életében ne legyen meghatározó szerepe a fekete doboznak, ennek a hatása hosszú távon is megmarad.

A 10 évnél fiatalabbak is veszélyeztetettek

A német kutatók szerint a sokat tévéző gyerekeknek nem csupán a szókincse szűkös, hanem nyelvtanilag is sok kívánnivalót hagy maga után a beszédük. Sok 9-10 éves gyerek ijesztően rosszul használja a helyhatározó ragokat, azt a mondatot például, hogy “a mama a vázát az asztalra tette” vagy az “asztalba tette” – könnyen összetévesztik, illetve nem érzik a különbséget a két változat között.

A tíz évesnél fiatalabb gyerekek szabadideje meglehetősen korlátozott. Ha napi két óránál többet töltenek tévézéssel, valószínűleg egyáltalán nem játszanak a szó hagyományos értelmében. Nagyon keveset mozognak szabad levegőn, és keveset vannak együtt a szüleikkel, és nem utolsó sorban kortársaikkal. A szülőkkel való együttlét hiányáért persze nem a gyerekek okolhatóak. A szóbeli kifejezőkészséget, a leginkább fejlesztő családi beszélgetés feltételeit a szülőknek kell megteremteni és mindennapos szokássá tenni. Azokban a családokban, ahol csak nagyon ritkán van mindenki – szülők, gyerekek – együtt nyugodt körülmények között, a háromszázból huszonöt gyerek nem tudta megmondani, hogy a szüleik miként szólítják egymást.


Sporttal védekeznek a szülés utáni depresszió ellen a kismamák

2022. szeptember 02.

A kismama tanácsadás, védőnői szolgálat, gyermekorvos sem tud akkora segítséget nyújtani sok esetben az anyukáknak, hogy kigyógyuljanak a szülés utáni depresszióból. A sport megoldás lehet a depressziós tünetek enyhítésére, állítja Czanik Balázs a fitness guru.  

Minden tízedik nőt érint a várandóságot követő hetekben, hónapokban a szülés utáni depresszió. A szülést követően a nők háromnegyede erősen érzékennyé, lehangolttá válik. Ezek a tünetek a nők többségénél pár napra rá jelentkezik miután világra hozta gyermekét. A legtöbb édesanya nem kér segítséget és még a közvetlen hozzátartozók előtt is titkolja, hogy milyen gondokkal küzd. Ezek a tünetek általában pár napon belül maguktól elmúlnak. Azonban vannak olyan esetek, amikor már olyan sokáig eltart a depressziós állapot, hogy szakember segítségét kell kérni.

Kiváltó okok

Pszichológusok sem tudják pontosan megmondani, hogy mi válthatja ki a tüneteket. Akinek a várandóság előtt is voltak már depressziós tünetei, vagy szorongott életében, azoknál a nőknél nagyobb az esély, a súlyosabb depresszió kialakulására. Kutatások már bebizonyították, hogy genetikailag is öröklődhet a depresszióra való hajlam és a bipolaritás.

Tünetek

A szülés utáni depressziót megelőzheti pár olyan tényező, ami végül kiváltó okai lehetnek a hosszan tartó súlyos tüneteknek. Ilyen például, ha valaki már a terhesség alatt szorong, vagy alvászavarokkal küzd. Van, aki végig félelemben tölti a várandóság kilenc hónapját. Félnek az anyaságtól, a felelősségtől. Olyan nők is vannak, akik folyamatos bűntudattal küzdenek, mert nem várta a terhességet. Sokan pedig túlaggódják a terhességet és az anyaságot. Akadnak olyan anyukák, akik annyira féltik a babájukat, hogy nem mernek elaludni, nehogy ne hallják meg, ha sír a kicsi. Az álmatlanság az egyik legsúlyosabb kiváltó ok. Sokan küzdenek olyan gondolatokkal, hogy nem lesz belőlük jó anya. Számos várandós nő fél attól, hogy nem fogja tudni ellátni úgy a csecsemőt, ahogyan kell és egyre több kismama számol be arról, hogy nem tudja elfogadni megváltozott életkörülményét, de leginkább önmagát.


3 tipp, hogy mindig rendezett legyen a gyerekszoba

2022. szeptember 01.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

A gyerekszoba gyakran valóságos csatatérré alakul át egy kiadós játék után, ami sok szülő rémálma. Éppen ezért fontos, minél hamarabb megtanítsuk gyermekeinknek, hogyan tartsák rendezetten környezetüket. Cikkünkben adunk néhány tippet ahhoz, hogyan tudjuk ösztönözni a gyerekeket a gyerekszoba rendben tartására, illetve hogy mi mit tudunk tenni ezért.  

Milyen egy jó gyerekszoba?

Bár elsőre nem tűnhet jó ötletnek, mégis beválik, ha megengedjük a gyerekeknek, hogy maguk döntsék el, hogyan szeretnék saját hálószobájukat berendezni. Ez  lehetővé teszi számukra, hogy kialakítsák saját személyes stílusukat és hogy úgy érezzék, van terük kifejezni magukat. Ez ad nekik irányítást saját szobájuk felett, és magasabb önbecsülést is ad nekik, ami nagyon értékes a korai évek során. Érdemes velük együtt közösen kiválasztani a bútorokat, a kiegészítőket és még a falak színeit is. 
 
Remek közös program lehet lakberendezéssel foglalkozó magazinokban lévő gyerekszobákat nézegetni, de akár egy inspirációs táblát is készíthettek, kivágva az újságokból a leginkább tetsző dekorációkról, gyerekszőnyegekről, berendezésekről készült képeket. Egy színes, világos és praktikusan berendezett gyerekszobában öröm lesz a játék minden pillanata – és szívesebben pakolásznak is benne.

3 tipp, hogy mindig rend legyen benne

Egyes gyerekeket nehéz arról meggyőzni, hogy a rendetlen szoba nem előnyös, hiszen ők gyakran meg vannak róla győződve, hogy mindennek tudják a pontos helyét. Éppen ezért érdemes más szempontból megközelíteni a rendrakás megtanítását, és játékká, közben pedig tanulságos leckévé tenni azt!
 
1.    Világítsunk rá a kontrasztra!
Egyes gyerekeknek segítségre van szükségük ahhoz, hogy emlékezzenek arra, minek hol van a pontos helye, amikor éppen rendben van a szobájuk. Készítsünk képet a rendezett állapotról, és tegyük azt ki a falra! Akár egy kis listát is készíthetünk az elvégzendő rendrakási pontokkal, melyek kipipálásáért cserébe matrica vagy valamilyen finomság járhat. Előbb-utóbb pedig a gyermek is felismeri, mennyivel jobb egy tiszta és rendes szobában létezni.
 
2.   Szabaduljunk meg a régi kacatoktól!
Az egyik legjobb módja annak, hogy a gyerekek rendben tartsák a szobájukat, ha kevesebb kacat áll rendelkezésükre, amelyet szétszórhatnak. Évente egyszer érdemes végigmenni a gardróbon, illetve a játékkészleten, és átválogatni, mire van szükség, és mi az, amit eladományozhatunk vagy kidobhatunk. 

További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...333435...288