Információk, érdekességek
Menopauza után: inkontinencia
2023. október 17.
Magyarországon az 1920-as évek óta ünneplik az Anyák Napját, amit hazánkban minden évben május első vasárnapján tartanak. Egy friss felmérés szerint a vizelettartási probléma a nőket nagyobb számban érinti, sokszor a terhesség alatt, ezért fontos felhívni azon édesanyák, nők figyelmét, akik inkontinenciában érintettek vagy érintettek lehetnek: problémájukkal fontos orvoshoz fordulni, hogy továbbra is teljes életet élhessenek.
A Cseppnyi Önbizalom Kontinencia Betegedukációs Program a Magyar Kontinencia Társaság kezdeményezésére jött létre az inkontinencia magyarországi epidemiológiájának megismerése, valamint a problémával szembeni tabu oldása, a betegség stigmatizáló voltának csökkentése érdekében.
Az inkontinencia – mely hazánkban több százezer rászorulót és családtagot érint – gyakoriságát és súlyosan kirekesztő voltát tekintve népegészségügyi mértékű probléma. A vizelettartási zavar az érintettekben erős szégyenérzetet kelt, akik félve környezetük megbélyegzésétől, nem mernek beszélni róla még a szakembernek sem. Ennek következtében közülük sokan évekig kezeletlenek, és valójában a TABU az, ami akár súlyos betegségeket is elfedve, a háttérokok késői felismerését eredményezi.
2018 márciusa és decembere között mintegy 24 000 beteg bevonásával, ezúttal a nőgyógyász és urológiai praxisok körében készült felmérés. A 24 ezres válaszadó szám miatt ez a legnagyobb létszámú hazai inkontinencia felmérés, amely bár nem reprezentatív, de a levont következtetések hűen tükrözik a magyarországi inkontinencia helyzetet.
Míg a férfiaknál nagyon gyakori a prosztata gondokra visszavezethető ok, addig a nőknél leginkább a menopauza vált ki ilyen tüneteket és a diabetes szerepe sem elhanyagolható.
Hogyan adjunk döntési jogot a gyereknek, hogy ne nőjön a fejünkre tőle?
2023. október 14.
A gyerekeknek óvodás kortól, az iskolában pedig még inkább szabályok között kell megtanulniuk élni. Ebben a szülők segítik a kicsiket. Viszont a szakértő szerint a szülők 90%-ának téves információja van a fegyelmezésről. Ugyanis ez egy olyan állapot, amikor elvárunk valamit a gyerektől, amit végre kell hajtania, valaminek meg kell felelnie. És ez a sok "kell" és "muszáj" eredményezi azt, hogy az életben nehezen boldoguló felnőttekké válnak, mert idejekorán elvették tőlük a döntési képességüket. Hiszen, aki úgysem dönthet semmiről, az elveszti a motivációját és nem lesznek céljai sem.
“Amikor egy felnőttnek helyt kell állni, akkor döntéseket kell hoznia, kivel áll szóba, kit enged közel magához, milyen munkát vállal, elér-e célokat. Ehhez viszont szüksége van a megfigyelési és döntési képességre. Ha ezt gyerekkorban kiölik belőlük, mert a szülő dominálni és fegyelmezni akar, ugyanolyan boldogtalan társadalmat nevelünk, amiben most élünk”, osztotta meg Beszédes Henrietta gyereknevelési specialista.
Talán most felszisszen a legtöbb szülő, hogy “akkor mit tegyek, hogy ne nőjön a fejemre?”
Henrietta saját példájával szemlélteti az egyszerű módszert, mellyel elérhetjük, hogy a gyerek jó döntést hozzon: "Képzeljük el a helyzetet: Bence, a kisfiam, egy nyári napot követően étteremben kívánta a szomját oltani egy kólával. Természetes vágy egy gyermek részéről, különösen, ha körülötte mindenki azokat a színes, csillogó italokat fogyasztja. Azonban ahelyett, hogy rögtön nemet mondtunk volna a férjemmel, vagy az egyszerűség kedvéért engedtünk volna neki, amellett döntöttünk, hogy kezébe adjuk a jó döntéshez szükséges információkat. Mivel Bence rajong a fociért, és álma, hogy egyszer profi legyen, így férjem megmutatta neki Cristiano Ronaldo életmódján keresztül, hogyan segíthet az egészséges étrend a sportban való kiemelkedésben. Azt is szemléltettük, hogy a cukros üdítők elnehezíthetik a koncentrációt és az energiaellátást, míg a víz felfrissíti a szervezetet és energiát ad. Miután megosztottuk vele ezeket az adatokat, a választás a kezében volt. Döntött, és vízzel koccintottunk. Eltelt némi idő a beszélgetéssel, de a következő éttermi látogatáskor már nem volt kérdés a választott italról", meséli el Henrietta.
Diszkalkulia, a fejlesztés mostohagyereke
2023. október 07.
A diszkalkulia, a számolási zavar kevésbé közismert jelenség, mint a diszlexia, pedig összetett fejlődési zavarról van szó, amellyel ugyanolyan fontos foglalkozni, mint az olvasási zavarral. Milyen jelek utalhatnak diszkalkuliára és hogyan fejleszthetjük a számolási képességeket?
Tudtad, hogy a számolási zavarokkal kapcsolatos kutatások száma kevesebb, mint az olvasási nehézségekkel foglalkozóké? Sokkal kevesebb a hozzáértő szakember is. Könnyen belátható, miért alakult így, ha áttekintjük, mennyire összetett problémakörről van szó.
A gyermek jövője, felnőttkori lehetőségei szempontjából döntő, hogy fejlődési számolási zavara van, vagy diszkalkuliája szerzett típusú. Az örökletes zavar nem szüntethető meg, de célzott segítő eljárásokkal segíteni tudjuk a rászorulókat.
A számolási zavarral küzdő gyermeknek nemcsak a számokkal való munka, feladatok okoznak különös nehézséget, megértési és emlékezeti problémáik is jelentkezhetnek. Nehézséget jelent mennyiségek becslése, konkrét műveletek végzése. Mindezeken túl az időérzékelés és a térbeli tájékozódás képessége is zavart szenvedhet náluk. Fontos tudni, hogy akár örökletes, akár szerzett sérülés okozza a diszkalkuliát, az intelligenciától teljesen független zavarról van szó.
Nézzük, hogyan ismerkedik a gyermek a számok világával! Legelső élményként önmaga és az anya 1-ség élménye születik meg. Miközben saját testével ismerkedik, különböző relációkat tapasztal meg. Amikor a gyermek önmagára Én-t mond, megszületik önálló akarata, kialakul a 2 fogalma. A 3-at sem kell külön tanítani – létrejön a hármasság élménye az én-anya-apa kapcsolatban. A mindennapi élethelyzetek számos lehetőséget kínálnak a mennyiségek észlelésére, összehasonlítására.
Imádják a kisgyermekek a ki-bepakolást, szétválogatást, csoportokba rendezgetést – spontán módon, bármilyen tárggyal. Sőt, elsősorban azokkal a dolgokkal, amik anya-apa számára is fontosak, amikkel ők foglalatoskodnak. Így gyakran vonzóbbak a játékoknál az edények, felnőttek újságjai, könyvei, mobiltelefonja…
A tárgyakkal való kapcsolat során spontán összemérnek, számlálgatnak, hasonlítgatnak - mindezek lesznek később a matematika-tanulás alappillérei. A sok, kevés, kicsi, nagy fogalma így alakul ki, és megismerkedik a gyermek a semmi fogalmával is. Egyre többféle rendszer szerint szortírozva (szín, forma, nagyság) fejlődik gondolkodásuk.
Mire az iskoláskort elérik, képesek nyelvi szinten is összehasonlítani: kisebb-nagyobb, több-kevesebb; sőt, akár egyszerre több szempontot is figyelembe tudnak venni.
Főzzünk együtt!
2023. szeptember 14.
A konyhai munkálatok közben sokszor sündörögnek gyerekeink körülöttünk, és bizony ez néha bosszúságot is okozhat. Inkább kérjünk tőlük segítséget a sütés-főzés műveleteihez, és máris fejlesztő játékká válik az ebéd elkészítése!
A konyhai tevékenykedés hamar lehet örömöt okozó jó játék is. A gyerekek fizikai, manuális képességeit kiválóan fejleszthetjük. A tudásukat gyarapíthatjuk és megszokják, hogyan lehet segíteni a szülőnknek. Első lépésként is vehetjük az önállósodás felé.
A kétéves korú gyerekek manuális készségeit jól fejleszti a salátatépegetés. A kukoricafosztás a borsó- vagy babfejtés. Erősödnek a karok izmai, bővül a tudásuk, ha megbeszéljük a növények fő részeit.
A háromévesek már az aprólékosabb több odafigyelést igénylő ismétlő mozdulatokat is szeretik végezni. Ilyen például a palacsinta tészta kevergetése, a kalács megvajazása, a műanyag kés használatának megtanulása. Fejlődik kitartásuk.
A négy és öt éves korosztály már a sütésben is tud segédkezni. Tésztagyúrásnál hagyjuk, hogy saját maguk is formázhassanak pogácsát és más alakzatokat. Ezeket is süssük ki. A gyúrás, formázás mozdulataival erősödnek az ujjaik. Tanítsuk meg őket a citromfacsaró, a habverő, nyújtófa használatára. Mérőedények alkalmazására.
A hat és tíz évesek már jól ismerik az alapanyagokat. Mutassuk meg, hogyan kell feltörni a tojást, miként díszítsék habbal a tortát, hogyan töltsék meg a fánkot lekvárral.
Ne sajnáljuk a konyhai eszközöket gyermekinkre bízni! Természetesen mindig felügyelettel segítsenek, tevékenykedjenek. Valószínű, hogy egyszer arra érünk haza, hogy 10 éves gyermekünk élete első süteményével fogad minket!
Így lehet az idei tanév életed legjobb iskolaéve!
2023. szeptember 07.
Avagy: hogyan kerülhető el a tanévkezdési stressz? Szakértői tippek kicsiknek és nagyoknak a tanév első hónapjára.
Nehéz újra beülni az iskolapadba? Nem csoda, hiszen a hosszú nyári szünet élménydús időszaka könnyen felülírja a diákok motivációját. Az iskolába való visszatérés egyes gyerekek számára izgalmas, másoknak azonban szorongással kell szembenézniük az új tanév kezdetekor. Ez különösen igaz azokra a gyerekekre, akik új iskolában kezdenek, vagy akik tanulási nehézségekkel – figyelemzavar, ADHD, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia stb. – küzdenek. A legtöbb gyereknél szerencsére az új iskolaév okozta aggodalmak hamar elmúlnak, és a szorongás csupán átmeneti.
Ha tanulási nehézség áll fenn
A szülők sokat tehetnek azért, hogy a szorongás mielőbb oldódjon. Ha azonban gyermek szorongása néhány napon belül nem múlik el, esetleg lelki alapon fej- vagy hasfájás is kialakul az iskolába járás miatt, forduljunk mentálhigiénés szakemberhez, aki segíthet kideríteni, miért szorong a gyermek, és megadhatja a szükséges támogatást. Egy kényszerbetegségben szenvedő gyermek talán azért akarja elkerülni az iskolába járást, mert ott nehezen tudja kezelni a szorongását – a szégyen és a kínos helyzetek elől menekül. Az ADHD és a tanulási zavarok okozta problémák miatt a gyerekek az iskolában zavarodottnak és túlterheltnek érezhetik magukat.
Ha tanulási zavarokról van szó, a tudás hatalom. A siker alapköve, hogy segítsünk gyermekünknek megérteni a tanulási zavarát – nem csak azt, hogy mi az, hanem azt is, hogy milyen konkrét módon befolyásolja őt az iskolában és az iskolán kívül is. Például: ha gyermekünk könnyen letér a helyes útról, vagy problémái vannak az impulzivitással, a barátokkal való „tanulás” nem biztos, hogy a legjobb módja az iskolai felkészülésnek.
Egyezzünk meg abban, hogy idén otthon, egy külön erre a célra kialakított csendes helyen tanul, és utána találkozik a haverokkal. Ha gyermekünket könnyen túlterhelik a nagy projektek, nézzük át közösen a tanulnivalót, és az ijesztően nagy feladatokat bontsuk kisebb, könnyebben kezelhető részekre. Ha nehezen boldogul egy adott tantárgyból, már a kezdetektől fogva nyújtsunk neki támogatás, és ne várjunk addig, amíg lemarad. Az előre tervezés segíthet. Beszéljük meg, hogy mit fog tenni gyermekünk, ha elmulaszt egy feladatot vagy megbukik egy vizsgán.
További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...141516...288