Információk, érdekességek
Hogyan javítható a kommunikáció?
2023. május 07.
Ismerős a helyzet, amikor csak elbeszéltek egymás mellett? Először azt kellene tisztázni, jól értettük-e egyáltalán, amit a másik közölni akart velünk. Íme, egy mentőöv a konfliktuskezeléshez: olyan listákat állítottunk össze, amelyek segítenek a másik megértésében, hogy támadások és személyeskedés helyett közösen juthassatok el a problémák megoldásához.
Öt szabály a konfliktusban érintettek számára
1. Szólítsd meg a másikat, nézz rá egyenesen! Hozzá beszélj, nézz a szemébe. Ne beszélj a csoportban úgy általában a többiekről.
2. Hagyd, hogy a másik elmondja, amit akar - ne vágj folyton közbe, próbáld meg megérteni a másik érdekeit és érzéseit. Gyakorold az aktív odafigyelést, használd a testbeszéd jelzéseit!
3. Maradj a témánál, maradj annál a problémánál, amelyet meg kell oldani. Ne engedd, hogy a másik az egyik problémáról a másikra ugorjon, ő is maradjon a témánál. Először az egyik problémát oldjátok meg, aztán foglalkozzatok a másikkal.
4. Kerüld el a másik hibáztatását! A kölcsönös szemrehányások nem hoznak megoldást, csak megmerevítik a szembenállást. A személyes támadás nem segíti a közös megoldás kibontakozását. Néha segíthet ez a válasz is: "Ez most nem vitatéma."
5. Beszélj egyes szám első személyben! A TE-üzenetek gyakran szemrehányásnak tűnnek, az ÉN-üzenetek személyes véleményt, meggyőződést tükröznek, és aligha mondhatja valaki, hogy a véleményed ilyen formán nem igaz... Pl. "Az a véleményem, hogy...", Úgy találom, hogy..." Mindig a magad nevében beszélj. Kivételt jelent, ha egy csoportot képviselsz - ezt közölni kell -, mert ebben az esetben a többes szám első személy használata célszerű.
A konfliktusmegoldás módszerei, avagy tanulj meg jobban vitázni!
1. Ismerd föl a problémát!
- Ismerd föl és fogadd el a problémát.
- Ne rejtsd el, hanem ismerd el a problémát, a szükségleteidet.
- Tudatosítsd az igényeidet és az érdekeidet.
- Vannak-e olyan problémák, amelyek a másokhoz vezető utat elállják? Oszd meg a többiekkel a kérdéses eseteket.
2. Figyelj a konfliktusban szereplő másik fél igényeire és érdekeire!
- Saját céljaim zavarják-e a másokét?
- Van-e neki is problémája?
- Különbözőek-e az elvárások?
- Különbözőek-e az érdekeink?
3. Keress közös megoldási javaslatokat!
- A konfliktus megoldásai segítenek-e a közös jövőt építeni?
- Sikerül-e közös megoldásban megegyezni a konfliktusban érintett másik féllel?
- A megoldás közös elfogadása a jövő építésének előfeltétele
- Van-e olyan megoldás, amelyet "csak elfogadnak", de nem éreznek egészen magukénak a felek? Mi következik ebből?
4. Világos megállapodásokat kell kötni a jövőre vonatkozóan.
- A konfliktus szereplői egyezzenek meg abban, hogyan járnak el a jövőben konfliktus esetén.
- Van-e szerződéses, formális, írott megegyezés?
Ha ezeket a kérdéseket sorra megválaszolod, máris rengeteg akadályt elhárítottál.
forrás: Harmonet.hu