

Információk, érdekességek
Az auditív feldolgozási zavar diagnosztizálása
2025. december 19.
Az auditív feldolgozási zavar (APD) olyan állapot, amelyben a gyermekek nehezen értelmezik a hallott információt, ami megnehezíti a beszéd és a hangok megértését. A diagnózis felállítása érdekében fontos, hogy a szülők audiológust (hallásszakértőt) keressenek fel, mivel csak ők képesek pontosan diagnosztizálni az APD-t.
A diagnózis általában egy átfogó audiológiai értékeléssel kezdődik, amely magában foglalja a hallásvizsgálatokat és a különböző auditív feldolgozási teszteket. Az audiológusok a következő fő problématerületeket keresik:
Auditív figura-háttér
Ez a jelenség akkor fordul elő, amikor a gyermek nehezen tudja megérteni a beszédet a háttérzaj mellett. Például egy zsúfolt osztályteremben, ahol több gyermek beszél egyszerre, az APD-vel küzdő gyermek számára frusztráló lehet, hogy nem tudja kiszűrni a tanár hangját.
Példa: képzeljük el, hogy egy gyermek egy csoportban ül, ahol más gyerekek zajonganak. Amikor a tanár utasításokat ad, a gyermek nem hallja tisztán, mert a háttérzaj elnyomja a fontos információt.
Auditív zárás
Ez akkor jelentkezik, amikor a gyermek nem képes „kitölteni a hiányosságokat” a beszédben. Ez különösen akkor problémás, ha a beszélő hangja túl gyors vagy tompa.
Példa: ha egy gyermek hall egy mondatot, de nem érti az összes szót (pl. „A kuty… fu… a parkban”), akkor nem tudja rekonstruálni a mondatot, és így nem érti meg annak jelentését.
Érzékszervek az SPD szerint Vizuális (látás) Auditív (hallás) Taktilis (érintés) Vesztibuláris (egyensúly) Proprioceptív (testhelyzet) Interoceptív (belső érzékszervek) Olfaktórikus (szaglás) Gusztatorikus (ízérzés)
Dichotikus hallás
Ez akkor fordul elő, amikor két különböző hang vagy beszéd hallatszik egyszerre, és a gyermeknek nehézségei vannak azok megértésével.
Példa: ha egy tanár az egyik füléhez beszél, míg egy másik diák kérdez valamit a másik fülénél, az APD-vel küzdő gyermek nem tudja követni sem az egyik, sem a másik beszédet.
Időbeli feldolgozás
Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek nehézségei vannak az időbeli eltérések észlelésével, ami segít neki megérteni a beszédhangok közötti különbségeket.
Példa: a gyermek nehezen tudja megkülönböztetni a mat és pat szavakat, mert nem érzékeli jól az időbeli eltéréseket.
Binaurális interakció
Ez annak a képessége, hogy tudja, melyik oldalról jönnek a hangok vagy a beszéd. Ez ritkább probléma, de előfordulhat olyan gyermeknél is, akinek volt már agysérülése.
Példa: a gyermek nem tudja meghatározni, hogy honnan jön egy hang (pl. ha valaki hívja őt), ami megnehezíti számára az interakciót másokkal.
A legtöbb hagyományos APD-teszt elvégzéséhez a gyermeknek legalább 7 évesnek kell lennie. így sok gyermeket csak az első osztályban vagy később diagnosztizálnak.
Az újabb elektrofiziológiai tesztek (amelyek nem invazív elektródákat használnak a test reakciójának ellenőrzésére) korai információt adhatnak a központi auditív rendszerről 7 évesnél fiatalabb gyermekek esetében.
Mit tehetünk?
Az auditív feldolgozási zavar egy valós probléma, amely komoly hatással lehet a gyermek tanulmányi teljesítményére és társadalmi kapcsolataira. A korai diagnózis és a megfelelő támogatás segíthet abban, hogy a gyermek sikeresen boldoguljon mind otthon, mind az iskolában. A szülők és a tanárok együttműködése kulcsfontosságú ahhoz, hogy támogassák a gyermeket ebben a kihívásokkal teli helyzetben.
Simon Bence
óvodapedagógus,
TSMT-terapeuta
komplexsensoryfitness(kukac)gmail.com
https://f360.hu/tsmt/

