sub

Információk, érdekességek

3 ingyen játék hosszú autóutakra, kicsiknek-nagyoknak!

2024. szeptember 01.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.A kicsik, de akár a nagyobb gyerekek is rosszul tűrik, ha hosszú az autós, netán a buszos út. Nyaralni, vagy a nagyszülőkhöz utazva pedig sokszor el kell viselni ezt. Sok felnőtt van, aki annyira rákap ezekre a nyelvi játékokra, hogy gyerek nélkül is ilyesmit játszik.  

Három olyan játékot írunk le, melyhez nem kell semmilyen eszköz, elég ismerni a szabályt. Kormányra tett kézzel is lehet gondolkodni rajta. Az unalomig ismert „fekete – fehér – igen – nem” barkóba, vagy a „mit visz a kishajó” helyett bátran bevethetjük ezeket a vidám ötleteket.

Az elsőt már akár 3 éves kicsikkel is játszhatjuk, a többit kisiskolás kortól felfelé érdemes kipróbálni. Felnőtteknek is izgalmas!

Fontos, hogy ne legyen a játékban „vesztes” – a játék öröméért, a nevetésért lehet játszani ezeket, nem kell minden áron versengeni hozzájuk.

„Jelszó” játék

Találjunk ki egy olyan jelszót, mely viszonylag ritkán használunk. A következő 1 percben (5 percben – egy órában) mindenkinek minden egyes mondatában szerepeltetnie kell ezt a szót. Rengeteg nevetést és akár hosszú napokra szóló élményt hozhat, ha egyes szavak „jelszóvá” válnak, hiszen a mókás mondatalkotásokról mindenkinek, aki a játékban részt vett, ugyanaz a poén jut majd eszébe. Például, ha a „jelszavunk” a KÍNAI akkor: Minden kínai mondatban el kell hangozzon egyszer a jelszó kifejezés. Nem baj, ha egy kínai egyáltalán nem illik oda. Sőt a legjobb, ha a családtagok olyan témákat próbálnak felhozni, melyekbe sehogy sem illik a kínai kifejezés. Így a kínai dolgok olyan mondatokba is bekerülnek, ahová egész nehéz betenni ezt a szót. Nagyobbakkal lehet szabály, hogy a kínai szó nem ragozható. A kicsik azonban használhatnak ragozott kínait.

3 Kódjáték - 3 betűs szó - Rokon értelmű szóval

A játékosok kiválasztanak egy 3 betűs szót. Előre meg kell egyezni, hogy csak az írott 3 betű, vagy az ejtett 3 betű is szerepelhet-e valamint elfogadunk-e városok, személyek neveit, rövidítéseket, mozaikszavakat is, vagy sem. (Példa: Győr leírva négy, kiejtve 3 betű – városnév. Ady, Éva személynevek, EVA mozaikszó, stb..) Innentől kezdve egyetlen hárombetűs szó sem hangzik el, mégis végig velük játszunk!

A kiinduló szóból kell fejben, egy betű megváltoztatásával értelmes 3 betűs szavakat alkotni, melyek csak a szinonímáit, rokon értelmű kifejezéseit mondjuk ki. Szabály, hogy csak egyszavas kifejezés fogadható el, melyet egybe is írunk. Szabály lehet, hogy ugyanaz a 3 betűs kifejezés, vagy asszociáció kétszer nem hangozhat el, de ezt mi döntjük el attól függően, hány évesekkel játszunk. 

Példa:
Indító szavunk volt a VÁR. Az első kimondott rokon értelmű szó: BAJ (amire gondolunk, a V-t K-ra változtatva, az a KÁR) Újabb szó: Lucsok (SÁR – a Kár K betűje lett S) - Újabb szó: Lehúzás (SÁP, vagyis a Sár szó utolsó betűje lett P)

A játék lényege, hogy mindig figyelni kell az összes játékos asszociációjára, így a kisebb gyerekek könnyen elfáradhatnak, vagy elvesztik a fonalat – nekik segítsünk néha a szófejtésben, de nagyobbakkal, felnőttekkel bátran lehet már a nehezített változatot játszani

Az egyszerűsített változatot, vagyis a három betűs szavak egy betűjének kicserélésével értelmes 3 betűs szavak alkotását 5-7 éves kortól is játszhatjuk, ha a gyerek érti, mi az a 3 betűs szó. A kicsiknél eleinte ne legyen túl sok szabály.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

Kofamóka

A játékot kétféle módon szoktuk játszani. Nagyobbakkal úgy, hogy egy sapkába, szatyorba, mindenféle apró és alapjában haszontalan, vagy köznapi tárgyat teszünk (kulcs tartóval, papír zsebkendő, régi mobiltelefon, határidőnapló, térkép, egyszóval ami a táskában, autóban kéznél van). Ezekből az egyik gyerek véletlenszerűen húz, majd megmondja, ki lesz a „kofa” Az illetőnek egy percen át kell beszélnie arról a dologról, hogy azt a többiek megvegyék. Ahhoz hasonlóan, ahogy a teleshopban látjuk, dicsérnie kell a tárgy előnyeit, nagyszerűségét, praktikusságát. Szédületes nevetés a vége a legtöbb ilyen ügynöki húzásnak. Végül mindenképp „vegye meg” a terméket a többi játékos, tehát engedjük ügyesedni, tapasztalni azt a játékost is, aki nem olyan könnyedén beszél folyékonyan ilyen sokáig, vagy neki engedjünk csak fél percet.

Kicsikkel úgy játszhatjuk, ha azt mondjuk: Van egy eladó „macskám”! Megveszed? (A „macska” szó helyére bármi őrültség behelyettesíthető, a fúrótoronytól az atomporszívóig, lényeg, hogy a gyerek értse, vagy megismerje a szó jelentését.)

A kicsi akkor elmondja, hogy miért is jön jól neki egy macska. Nem lényeges ésszerű indokot mondani, sőt annál nagyobb a nevetés minél bolondabb indokkal vásárolja meg a másik a „macskánkat”. Ha az indokot elfogadjuk, akkor azt mondjuk: - Neked adom!
Mindenki részt vehet sorban a játékban, sőt egymásra is licitálhatunk, kinek kell jobban a „macska” – és az árus dönti el, kinek az indoka a legjobb, legviccesebb, legbolondabb. (Példa: Nagyon jól jön nekem egy macska, lábmelegítőnek fogom használni a kánikulában. Vagy: Mindig magammal viszem majd a moziba, és a kopasz pasik fejére rakom dísznek. Stb..) Árus és vevő végül cserélnek.

Ezek a vidám játékok később egyes szavak elhangzásakor családi röhögő hullámot válthatnak ki, ezért bízzunk abban, hogy soha nem a szomszéd bácsi temetésén, vagy esküvőn-szülinapon jön majd elő egyikük.

Csodálatos memória és szókincsfejlesztő, önbizalom javító játékok, melyek lényege nem a nyerés, hanem a játék öröme.

Váraljai

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

forrás: Harmonet.hu