sub

Információk, érdekességek

3 gyakori ok a gyermekkori rekedtségre

2022. szeptember 28.

Fotó: gettyimages.com

Az elhúzódó rekedtség hátterében komolyabb elváltozások állhatnak, melyek megfelelő kezelés nélkül csak rosszabbodnak. A kiváltó okokról és kezelésről dr. Holpert Valéria fül-orr-gégész, foniátert, a Fül-orr-gége Központ orvosát kérdeztük.

Légúti fertőzés

Téli időszakban gyakran okoz rekedtséget a vírusfertőzés. Gégegyulladás esetén a hangszalagok megduzzadnak, fokozott igénybevétel esetén a rekedtség tovább erősödhet. Rekedtség maradhat vissza elhúzódó köhögéssel járó kórképek után is, ilyen esetben a hangszálak túlerőltetésének oka a tartós köhögés. Rossz szokás, vagy betegségek tünete is lehet a krákogás, mely szintén a hangszálak túlerőltetésével jár, így gyakran ez okozza a tartós rekedtséget.

Reflux is okozhatja

Tartósan fennálló rekedtség kialakulhat reflux betegség következtében is, melynek során a gyomorból visszacsorgó savas váladék reflexesen irritálja a felső légutak nyálkahártyáját, ezáltal hangszálakat is és rekedtséget okoz. A reflux során visszajövő levegő böfögést, a savas gyomornedv a szájban is érezhető savanyú ízt, esetleg kellemetlen szájszagot okozhat. A rekedtség mellett visszatérő torokfájás köhögés, sípoló légzés, orrfolyás és arcüreggyulladást is jelentkezhet, de ha a gyomorsav és az emésztőnedvek a szájüregbe kerülnek, gyakran kikezdik a fogzománcot, és felgyorsulhat a fogak romlása.

Helytelen hangképzési technika

A rekedtség leghétköznapibb oka a hangszalagok túlerőltetéséből fakad. Ilyen esetben hangos környezetben történő beszélgetés, kiabálás okozhatja a panaszokat. A hangképzés rendellenességeit diszfóniának hívjuk, mely felnőtteknél és gyerekeknél egyaránt jelentkezhet. A juvenilis diszfónia, a gyermekkori panaszok leggyakoribb formája is tartós rekedtség képében jelentkezik. A helytelen hangképzési technika kiváltó oka lehet, ha a gyermek a közösségben folyamatosan túlkiabálni igyekszik társait, ezáltal rendszeresen préseli, túlfeszíti a hangszálait – magyarázza dr. Holpert Valéria.


Ilyen a„nem normális” babaszéklet

2022. szeptember 27.

Fotó: gettyimages.com

A kezdő szülők árgus szemmel figyelik az elhasznált babapelenkák tartalmát. És az meglepően változatos lehet. Feketés, majd sárgás, már-már mustárosnak tűnő, szinte zöldes árnyalatú, kissé nyálkás, és folytatható tovább. Az is meglepő, hogy ez a változatosság viszonylag tág keretek között teljesen normális,- a szülők megnyugodhatnak, a gyermekük emésztése jól működik.

Vannak azonban esetek, amikor a széklet milyensége már túlmutat az elfogadhatón, és amikor ajánlott orvoshoz fordulni. Melyek ezek a helyzetek?

Hasmenés

A hasmenésnek könnyen felismerhető jelei vannak. Híg, folyós széklet árulkodik róla; előfordulhat, hogy olyan sok kerül belőle a pelenkába, hogy az túlcsordul, kifolyik. Sajnos a hasmenést gyorsan követni szokta a baba popsijának a kipirosodása is. Tapasztalat, hogy a szoptatott csecsemők ritkábban hasmenésesek, mint a tápszerrel etetett társaik. Az anyatejben találhatók ugyanis olyan antitestek, amik a hasmenést okozó kórokozókkal szemben védelmet nyújtanak.
 
Amennyiben a hasmenés több mint 24 órán át tart, fel kell keresni a gyermekorvost. A hasmenés többféle okra vezethető vissza: bakteriális vagy virális gyomor- és bélrendszeri fertőzések, túl sok gyümölcs vagy gyümölcslé fogyasztása, valamelyik táplálék-komponenssel szemben mutatott túlérzékenység egyaránt megnyilvánulhat hasmenésben. Emellett, gyógyszermellékhatás is lehet a hasmenés oka, illetve a fogzás is állhat a híg széklet hátterében. A gyerekorvos az okok tisztázását követően megfelelő terápiát javasol.

Székrekedés

A szorulásos baba szemmel láthatóan erőlködik, arca elvörösödik, miközben a székletet kipréseli magából. Ha azon túl, hogy nehezen kerül a pelenkába a széklet, annak állaga is szilárd és szinte bogyószerű, akkor székrekedésről van szó. A székrekedés alhasi fájdalmakkal is együtt járhat a csecsemőnél, és véressé is válhat a széklet, ha a nyálkahártya az erős hasi préselés miatt sérül. Az anyatejes babák ritkábban székrekedésesek, mint a tápszeresek,- az anyatej ugyanis lágyan tartja a székletet. Első „terápiás eszközként” a folyadék- és rostdús táplálkozást kell bevetni. Kellő mennyiségű folyadékhoz (vízhez) kell juttatni a babát. A tápszer készítésénél, hígításánál ügyelni kell az előírt tápszerpor:víz arány betartására. Ha már hozzátáplálást is kap a baba, akkor szilva és sárgabarack adható neki, akár frissen, akár aszaltan, turmixolt-pürésített formában. Kerülni kell a székrekedést okozó ételeket, pl. a banánt. Ha ezt követően is fennáll a székrekedés, vagy vér jelenik meg székletben, fel kell keresni a gyerekorvost a problémával.


Főzelékkészítés babáknak – receptekkel

2022. szeptember 19.

Zöldborsófőzelék Fotó: 123rf.com

Kisbabának a kiválasztott és előkészített zöldséget (10 szem borsót, 5 hüvely zöldbabot, 3-4 karfiol- vagy brokkolirózsát stb.) egy kisebb burgonyával puhára pároljuk. Mivel ezek a sok rostot tartalmazó zöldfélék nehezen emészthetők, az ezekből készült főzelékeket fogatlan csecsemőnek csak passzírozva vagy turmixolva és kiskanállal etetve (nem cumisüvegből) adjuk.

Az egészen zsenge, fiatal zöldséget soha ne főzzük, hanem egy kevés olajban vagy vajon a saját levében pároljuk puhára. A már megkóstolt és elfogadott zöldségfélék társíthatók.

Sütőtökfőzelék

Hozzávalók: Sütőtök, birsalma, burgonya, vöröshagyma, fokhagyma,
kakukkfű, vaj, cukor, só, bors, zöldségpor, szerecsendió, gyömbér, curry,
habtejszín, narancslé.

Elkészítés: Meghámozunk és apró kockákra vágunk fél kiló sütőtököt, 1 nagyobb birsalmát (lehet savanykás alma is) és 1 nagyobb burgonyát. 1 vöröshagymát és 1 gerezd foghagymát felaprítunk, és mokkáskanálnyi szárított kakukkfűvel együtt 5 deka vajon (vagy kókuszzsíron) megpároljuk.

Megszórjuk 1 kiskanál cukorral vagy mézzel, és kevergetve sütjük, amíg a cukor barnulni nem kezd. felöntjük 3 deci vízzel és hozzátesszük a zöldség-gyümölcs kockákat. Sóval, borssal, szárított zöldségporral, csipetnyi szerecsendió-reszelékkel, gyömbérrel, curryval fűszerezzük, lefedjük, és takarékon 15 perc alatt készre főzzük.

Adunk hozzá 1 deci habtejszínt, ezzel is felfőzzük, majd a tűzről levéve, folytonos keverés mellett, belecsorgatjuk egy fél narancs levét. főtt húsok (vadhúsok!) mellé rizzsel, krumplipürével tálaljuk.


Titkok és hazugságok a gyerek előtt

2022. szeptember 17.

Mennyit szabad megmondani a gyereknek az élet dolgaiból? Meg kell-e osztani a felnőttek problémáit a gyerekekkel, vagy jobb, ha ettől megkímélik őket? Szakemberek adnak választ ezekre a kérdésekre.

Fotó: 123rf.com„Amikor a nagynéném végleg külföldre távozott, a szüleim azt mondták, csak elutazott egy időre pihenni – meséli egy fiatalasszony. – Akkor négyéves voltam, de jól emlékszem rá, mert a nagynéném mindig a saját gyerekeként kezelt engem. Utána hosszú hetekig, hónapokig vártam rá. Sokáig azt kérdeztem magamtól, milyen ostobaságot követhettem el, hogy így itt hagyott. Azt hiszem, a félelmem, hogy elhagynak, azóta is megmaradt.”

„A barátnőm azt tanácsolta, hogy mondjam meg a gyermekemnek, az apja nem kívánja látni – számol be a múltban történtekről egy fiús anya – Megtettem, a fiam akkor 3 éves volt. Most 18 esztendős, és egész gyermekkora tele volt viselkedési zavarokkal. Biztos vagyok benne, hogy ennek az volt az oka, hogy megmondtam neki az igazat. Hazudnom kellett volna, és kitalálnom egy történetet, miért nem látja az apját.”

„ A gyermekeim apja komoly depressziós, és a helyzet egyre súlyosbodik. Ezt nem merem bevallani a már nem velünk élő, felnőtt gyerekeimnek, mert félek, hogy az megzavarná őket, és kihatna a munkájukra is. Meg kell-e mondani az igazságot nekik akkor is, ha nem veszik észre, és biztosan nem szívesen hallják?” – kérdezi egy anya.

El kell mondani a gyerekeknek, ha valaki meghalt a családban, vagy, ha valami baj közeleg?

Három tanúvallomás, az élet három különböző szelete, amely azt mutatja, hogy az igazság és a hazugság kérdése központi helyet foglal el az emberek közti kapcsolatokban.

  • Távol kell-e tartani a gyerekektől az élet súlyos problémáit, rózsaszínre kell-e festeni számukra a sötétté vált képet annak érdekében, hogy ne táruljon eléjük az élet drámai oldala?
  • Meg kell-e őrizni a családi titkokat, hazudni kell-e, ha az élet olyasmivel fenyeget, mint a válás, a gyász, a pénzhiány vagy a munkanélküliség?
  • Álomképeket, idilli történeteket kell-e kitalálni a nyers igazság elkendőzése céljából?

A pszichológusok általában az igazságot helyezik a hazugság elé, az igazmondást részesítik előnyben a kívánt idill hazudásával szemben. „Egy házban a gyerekek és a macskák mindig mindenről tudnak” – viccelődnek a szakemberek. De komolyra fordítva a szót: kívánatos, hogy egy gyerek olyannak lássa a dolgokat, amilyenek, és nem amilyeneknek lenniük kéne. Miért? Van kockázata a titkolózásnak és a hazudozásnak?

Kockázata van a titkolózásnak, de a brutális igazság is bánthat

A gyermek, különösen, ha kicsi még, hajlamos azt gondolni, hogy az egész világ csak az ő kis személyisége körül forog. És amikor valami rosszul megy, önkéntelenül is azt gondolja, hogy az az ő hibája. Okkal vagy ok nélkül bűntudatot érez, és azt hiszi, ő az oka a családi bajoknak. Képes megérezni a rossz hangulatot a családban, számos apró, számára aggasztó és furcsa jelből: a szülők kevesebbet foglalkoznak vele, türelmetlenebbek, lesik a telefonhívásokat, titokban sírnak stb.

Ha hiányzik ezekre a magyarázat, a gyereket elborítják a vad gondolatok. Forgatókönyvet talál ki, „betömi a lyukakat”, megtöri a csendet a saját magyarázataival, amelyek olykor szörnyűbbek, ésszerűtlenebbek, mint az igazság. Bizonyos tünetekkel is reagálhatnak: rossz jegyeket szerezhetnek az iskolában, rosszakat álmodhatnak vagy alvászavaruk lehet, szophatják az ujjukat, rághatják a körmüket, bepisilhetnek az ágyba stb. A destabilizálódott gyermek pszichoszomatikus bajokat produkálhat, sőt kisebb betegségeket is.

Egy példa: Kati szülei már nem értették meg egymást, de erről előtte soha nem beszéltek. A rossz légkör mégis ránehezedett a gyerekre. Az iskolában Kati egyre ingerlékenyebbé, agresszívabbá vált. Mit szeretett volna? Hogy a szülei kibéküljenek? Nem! Hanem hogy legalább jelezzék neki a bajt, valahogy így: „nemsokára elválunk”, semmint maradjon a rossz légkör.


Hogyan változtatja meg egy alternatív iskola a gyermekünk személyiségét, jövőjét?

2022. szeptember 13.

Sokan még ma sem tudják, mit kezdjenek az "alternatív intézmény" fogalmával, és azt gondolják, hogy egy átlagos gyereknek semmi szüksége rá. Pedig a gyermekközpontú, játékos mindennapok, a környezettudatos, zöld nevelés vagy a projektoktatás valójában a túlélésük kulcsa lehet a jövőben.  

Egy megújuló alternatív óvoda és iskola, a Gyermekliget igazgatójával, Koszorú Csabával beszélgettünk arról, miben más egy öko-iskola, ahol elsősorban projekt alapú oktatás zajlik, és ahol a NAT mentén, de más ütemben haladnak a gyerekek a tanulással.

Miben más az állami sulinál az alternatív? Miért jobb?

- Erről nagyon sokat lehetne beszélgetni. Vidéken például még mindig kicsit csodabogárként tekintenek az alternatív intézményekre, a fővárosban ez már megváltozott. Budapesten több évtizedes múltra visszatekintő általános és középiskolák működnek alternatív pedagógiai alapokon, ilyen az AKG vagy a Rogers, de egyre több önálló brand és koncepció alakul. Az alternatív iskolák kivétel nélkül részben alapítványi vagy egyesületi fenntartásúak, a szülőknek térítési, képzési díjat kellé fizetniük. Ez azonban nagyon eltérő összeg az egyes intézményekben. 

Visszatérve az alternatív iskolák megítélésére, egyrészt az a kép él róluk, hogy drága, elitista magániskolák, vagy az, hogy ezekre a helyekre csak problémás gyerekek járnak. Nos, egyik sem igaz szerencsére.

Nálunk, a kecskeméti Gyermekligetben például teljesen vegyes az összetétel, azokat az arányokat képezik le a gyerkőcök, mint egy átlagos, állami suliban. Viszont mivel az alternatív iskolákban kisebb csoportlétszámokkal dolgozunk, több idő, tér és türelem jut arra, hogy a papíros diákokkal differenciáltan foglalkozzunk. Ugyanakkor a pedagógiai módszereknek hála, a projektoktatásnak és élménypedagógiának köszönhetően mindenkinek lehet sikerélménye, mindenki megtalálja a helyét és értékét a közösségben. Nem ütköznek ki napi szinten olyan problémák, mert a gyerekek is sokkal nyitottabbak, elfogadóbbak és természetes nekik, hogy sokféle emberke alkothat egy csapatot, és attól még közös célok felé haladunk.

Az alternatív iskolákban talán több lehetőség van olyan modulokat is becsempészni, amelyek az állami iskolákban nem jelennek meg. Ilyen nálunk az ökokert-művelés, a színjátszás, a táncos mozgásfejlesztés, a filmelemzés, a fafaragás, a jóga, a bűvészet vagy épp az agykontroll. Ezek egy része órarendi keretben is meg tud valósulni, mások pedig szakkörök, táborok formájában. Az ilyen ovi-sulikban általában a szülők is nyitottabbak az újdonságokra, sőt, van, mikor kérik, hogy ők is kipróbálhassák ezeket a műhelyeket.


További híreink megtekintéséhez lapozzon!
1...313233...288